2007 Harzen i julen - Camping og bil

Main menu:

2007 Harzen i julen

Campinghistorier

Min historie mangler billeder - jeg husker jeg tog dem, men de er væk! Måske gik de tabt i forbindelse med skift fra anden computer i omkring 2008? Men her er min dagbog:

Vi kørte fra Århus en onsdag eftermiddag kl. 11.30. Små 8 timer senere befandt vi os i Bad Harzburg, få km fra julebyen Goslar. Camping Wolfstein med wellness, massage og beautyfarm strålede imod os – det stod bare ned i stænger. Vi skulle køre hen på plads 6, fordi det var den eneste der ikke var så blød at vi bare sank i. Og forståeligt var det at vi ikke sank i – den lå til højre lige inden for indgangen – og vejen langt plads 6 var ikke almindelig stejl. Alt vandet løb ret hurtigt af plænen – og det var derfor man ikke sank i. Her i vintertid kører de med uafmærkede pladser, så da vi forsøgte at køre opad, kom vi ikke langt før alt fremdrift var sat på nul. Græsset var for vådt og for glat.

Det lykkedes os at sætte campingvognen op uden at fruen blev våd. Til gengæld løb jeg rundt udenfor og forsøgte at få vognen i watter, få støtteben i vinkel foran (der var temmelig langt ned til jorden) alt mens der blev lagt kabel ud til strømstanderen. Strømstanderen viste sig at være den gamle slags med 2 ben, så godt jeg havde mit converterkabel med hjemmefra. Den har ellers sin faste plads et eller andet sted i kælderen.

Belært af erfaringer fra en prøveovernatning natten før satte vi termostaten på minimum. Alligevel synes jeg at centralvarmen leverede en smule for meget varme i soveafdelingen, mon det hjælper at eksponere termostaten for lidt varme ved at flytte gardinerne? Det må prøves!

Førnævnte erfaring lærte mig også at man ved  temperaturer omkring 0 sagtens kan overnatte i campingvognen ved hjælp af el-varme alene – ingen problem. El-patronerne i centralvarmen bruger omkring 1.6Kw, det var slet ikke nødvendigt med gas.

Vi kørte en tur til Goslar. Det skulle være en hyggelig juleby med en masse markeder, og det viste sig også at passe. Vi fik købt lidt Nürnbergkram og begav os hjem igen til campingvognen efter at have besøgt en Knaus-forhandler – eller måske rettere en forhenværende. Knaus var der ikke nogen af, men der va r en 1.000 m2 forretning vi kunne gå at savle i. Butikken ligger i Alte Heerstrasse i Goslar. Lige som den ved Celle, som vi også har været i, var der indkøbsvogne til kunderne!

Vi var ved tandlæge med nogle tænder der pludselig gjorde ondt. Det kostede stort set ingenting! Selvfølgelig var der middagslukket på campingpladsen da vi kom tilbage, så jeg kørte til den nærmeste Shell jf. Garmin. Lige som den tidligere tank vi havde forsøgt at frekventere, havde denne tank skiftet mærke til et andet, så jeg fortsatte til Wernigerode, hvor jeg endelig fandt en shell. Bilen viste sig at have kørt 11,6 km på literen med campingvogn, men inklusive en 30-40 km uden campingvogn. Ganske fint i forhold til hvad jeg havde forventet.

Vi besøgte en Knaus-forhandler – eller måske rettere en forhenværende. Knaus var der ikke nogen af, men der va r en 1.000 m2 forretning vi kunne gå at savle i. Butikken ligger i Alte Heerstrasse i Goslar. Lige som den ved Celle, som jeg også har været i, var der indkøbsvogne til kunderne.

Det blev en rolig aften i campingvognen. Jeg flytter gardinerne væk fra termostaten til varmen, så varmen fra radiatorerne bliver ledt op omkring termostaten – måske kan det få temperaturen en anelse længere ned?

Temperaturmåleren på køkkenbordet lige til højre for køkkenskabet har hele dagen vist 20.7 grader (i det nabolag plus minus få tiendedele).

Besøg ved campingforhandler
Vi besluttede os for at sætte det vintertelt op vi havde købt for et par år og et par campingvogne siden. Det viste sig at vi kom til at mangle nogle øjer på campingvognen, hvorpå stængerne fra forteltet skulle isættes. Vi satte straks retningen imod campingforhandleren – også for at slippe for udgangsforbudet, der jo som bekendt starter kl. 13.00. Vi nåede det!

Ved campingforhandleren fik vi det vi skulle bruge – men vi ville godt se en Knausforhandler alligevel, så vi spurgte efter en. Han lå i Osterode, fik vi at vide, så det blev plottet ind på GPS´en og af sted det gik. Det viste sig at være en lille ubetydelig by uden industrikvarter anbragt i det tidligere DDR. Interessant at DDR næsten 20 år efter genforeningen stadig ligner noget der er trukkket op ad jorden.

Vi spurgte os for og man mente, at det nok var Osterode Am Harz, vi skulle køre til – så det gjorde vi. Og vi fandt skam også Knaus-campingforhandleren. I sammenligning med den forhandler vi lige havde frekventeret var det en lille forhandler – nærmest ubetydelig. Eller også havde han solgt det hele for i år. Ikke fordi han havde plads til en helt masse. Men vi købte os et par dimser, så det var nemmere at finde møtrikken til støttebenene, når disse skal i indsats en kold og regnfuld aften eller nat. Prisen var 15.50 Euro – 4,00 Euro mere end angivet i det fælles katalog begge disse 2 forhandlere udgiver.

Vi kørte på campingpladsen igen efter at have besøgt Kaufland i Osterade am harz. Hvis man vil besøge et indkøbscenter – så lad være med at bruge tid på dette!

Herefter kom vi hjem på campingpladsen så vi kunne beundre det opsatte fortelt – i totalt mørke.

Jeg glemte at fortælle at vi på turen var i 820 meters højde, og at der var sne på de kæmpestore skovområder som næsten omfavner vores campingplads. Campingpladsen ligger i omkring 200 meters højde.

Besøg på julemarked
Vi brugte lørdagen i Wernigerode. Der skulle være flere julemarkeder, men det var – lige som i Goslar – begrænset hvor stor hver enkelt julemarked var. 5 boder er åbenbart nok til at kalde det et julemarked. Vi parkederede i centrum i parkeringshus, og kom som det første igennem et mindre indkøbscentrum, hvor der bl.a. var det der svarede til Tiger – blot var deres udvalg anderledes. Det blev en temmelig dyr tur igennem den forretning – vi havde så mange varer med at vi blev nødt til at gå tilbage til bilen med 2 fyldte plastikposer, så vi kunne fortsætte vores færd igennem resten af Altstadt Wernigerode. Vi købte bl.a. et par skovmandsskjorter til mig med foer i – jeg tog den på med det samme ud over min Helly Hansen jakke, det blev temmelig varmt temmelig hurtigt. Lige som med Helly Hansen jakken (købt på det gule marked i Prag, red.) var det et par asiater der solgte os skjorterne, 6 euro pr. styk, billigt(!).

Vi kørte tilbage til Bad Harzburg, forbi campingpladsen. Vi havde endnu ikke besøgt byen, så det gjorde vi så. Købte et par Bockwurst – som bestod af en pølse med en ussel rund bolle og lidt sennep. I Bad harzburg var et hus bygget op som et pandekagehus – der er temmelig mange henvisninger til H.C. Andersen hernede, f.eks. Hänsel und Gretel. Snehvide og de 7 små dværge og mange andre børnefortællinger. De bliver brugt på de forskellige julemarkeder der er bygget op rundt omkring i byerne.

Vores Isabella vinterfortelt Snowboy står og lyser rødt i mørket pga. at det ér rødt og fordi indgangsbelysningen lyser det op. Så er det rigtigt jul
J

Det er vores 2.-sidste dag her. I morgen går turen hjemad …
Turen hjem

Nedtagningen af udstyret var styret af vejret. Ikke fordi der var nedbør, men pga. kuldegraderne. Teltet var fuldt af is, pløkkerne sad fast i isen, støttebenene på campingvognen sad fast i isen, gaskasselåget var frosset fast, bildørene .. you name it! Men af og op kom det, oliefyret på bilen blev sat i omdrejninger, det sidste pakket på plads og så op for at hente Jonna, som var gået op for at betale. De tog ikke imod kort! Der stod vi så med alle vores talenter og vogntoget spændt sammen og skulle hente penge nede i byen. Ikke det store problem, men alligevel et problem når vi nu hellere ville befinde os med 90 i feber på motorvejen. Men pengene blev fremskaffet nede i byen mens vi tænkte at det var lige som om udviklingen ikke havde fulgt med den campingplads, mens vi nikkede. Jeg har siden stærkt fået på fornemmelsen at campingpladsen sendte os ud på den detour for at spare de 2 euro de skal betale for at vi bruger vort kort  :(

Hjemover gik det. Støt som hun går, ingen lastbiler og næsten ingen stop undervejs. Brændstofforbruget var dog lidt bekymrende, men der var altså en smule modvind, det må være det der har bragt brændstofforbruget ned imod de 9 km på literen. Noget lidt andet end det vi startede ud med.  Bilen kørte uden problemer og det gjorde campingvognen også.

Beklager igen manglen på billeder - jeg håber jeg falder over dem på et tidspunkt.