2012-2 Rubicone - Camping og bil

Main menu:

2012-2 Rubicone

Campinghistorier

2. del af vores tur til Rubicone fortsætter her.

For at komme tilbage til første del, tryk her.

Tryk på billederne - der er skrevet tekst ved nogle af billederne. Billederne er fra vores tur i Kaunertal, som ligger ganske få km fra opkørslen til Samnaun, og dermed fra vores campingplads (som ligger lige over for).

Turen op ad de 40 km til Kaunertal blev kørt med omkring 11 km på literen. Nedturen blev på over 60 km på literen, uden at det var direkte sparekørsel hverken den ene eller den anden vej.

Vi var nede på vores yndlingsrestaurant i byen Pfunds. Der fik vi Entrocote mit Speck und Bergkäse auf champion sauce, dazu Kartoffel Kroketten. Et stort insekt gik efter honning i blomsterne lige ved siden af os, jeg prøvede at tage nogle billeder, men der var et eller andet med afstandsindstillingen og lukkerhastigheden, der ikke samarbejdede. Desværre kan man ikke stille begge dele manuelt på den (tror jeg da ikke ..).

Dette vogntog ankom på campingpladsen neden for opkørslen til Samnaun samtidig med os. Parabolen tog lige en snurretur, da han satte den til, så han kunne komme til at se tv. Jeg ved ikke hvad han havde i hængeren, det kom aldrig for dagens lys. Jeg havde en lille snak med ham for at advare ham om at hængeren kunne risikere at støde på camperen, når han drejede for meget - men det vidste han nu godt. Han var tilsyneladende alene.

Campingpladsen hedder Camping Pfunds. Den ligger idylisk, men undergrunden er ikke at råbe hurra for. Der er godt nok lagt sten på vejene, men lige så snart man kører uden for disse, så synker man i. Jeg var ved at parkere samme sted jeg holdt for 2 år siden, men det gik op i hjulspin fordi undergrunden var blød og våd. Til min store overraskelse var det muligt at bakke os ud af det, og vi fandt os et andet sted at holde. Det var åbenbart underholdning for pladsen når der kom en ny, eller også var det bare tilfældigt at der sad så mange og kikkede :)

Campingvognen var parkeret på pladsen mens vi var på Kaunertal (beskrevet sidst på side 1) samt om morgenen, mens vi var i Samnaun. Ingen af stederne er smart med campingvogn på krogen. Diesel kostede 1.24 Euro pr. liter, det er 9.50 kr. Derhjemme koster det nærmere 12.00 kr. pr. liter. Vi sparede ekstra 1,25 Cent per liter (10 øres penge) ved at tanke på den lille tankstation øverst oppe i byen 400 meter efter broen. Oven i købet fik vi os en lille Golf IV snak  om,  hvor meget brændstof der kunne være i tanken på sådan en ka´l. Jeg mente 66,xx liter - han mente 67 liter ren. Han var helt med på at tanken skulle fyldes helt op til kanten - det plejer jeg altid at gøre af hensyn til mit brændstofregnskab.

Turen til Samnaun i billeder. Der er også her lidt tekst ved nogle af billederne.

Vi listede videre nordpå. Efter en tur ind igennem Landeck - for at spare på vignetteudgifter - kom vi ud på vejene op over Fernpass. Især den sidste del af turen er blevet meget forbedret i forhold til den første gang jeg kom her - hvilket har været sidst i 80´erne.

Næste morgen var det tid til at liste videre nordpå.

Det gik stille og roligt op ad motorvejen imod Rothenburg ob der Tauber. Lige som på resten af turen var der ikke ret meget trafik, så vi fandt hurtigt frem til Camping Tauber Idyll, hvor den meget venlige og snakkesagelige lejrchef tog mere end venligt imod os. Vi fik anvist en plads - en af de sidste der var tilbage, og han hjalp gerne - uden opfordring iøvigt - med at skubbe campingvognen ind på plads.

Se mere om campingpladsen her:

Der var lige tid til at køre op i byen, vi endte i Kaufland, for at købe nogle fornødenheder - der røg også et par ufornødenheder i indkøbsvognen - og så på campingpladsen for at få pasta med smag af quattro formaggi med fiskepinde. Det smagte godt - også selv om der røg lidt franske kartofler med ned også :)

Om aftenen fik vi lært at der er insekter i luften i Tyskland. Det var mere end der var i Italien. Vi forsvarede os på fejeste vis med en dåse myggespray vi havde fra en tidligere tur - og vi vandt. De myg der havde forvildet sig ind i campingvognen blev helt rolige, og vi sad i campingvognen og hyggede os i den resten af den korte aften.

Den gratis internetforbindelse viste der sig at være problemer med i vores fjerneste del af campingpladsen, men det klarede vi ved at sidde i det gode vejr foran receptionen - og sørge for at gøre det inden mørket faldt på og dermed inden insekterne dukkede op.

Rothenburg Ob Der Tabuer er mest kendt for dette motiv. Men der er rigtig meget andet at se og at blive imponeret over i denne by. Stort set alle husene er på 4-5 etager og rager godt op i et landskab, der i forvejen er fyldt med store højdeforskelle. Bymuren er i 4.-5. sals højde, det må have været dødbringende farligt at skulle forsøge indtage denne fæstning af en by i middelalderen. I den sydlige ende af byen var der endog flere mure der skulle forceres, så hvis man først havde besejret en mur, så endte man i en gård, hvor man var meget meget udsat fra den næste mur og således fremdeles.

I dag er det en turistby, som rigtig mange udlændinge søger til, asiatiske, sydamerikanske og amerikanske turister er ikke en sjældenhed. Nogle steder blev tingene endog beskrevet på japansk, foruden engelsk og selvfølgelig tysk.

Her er nogle indtryk fra byen. Tryk på billederne for at se dem i stort format. Der er skrevet kommentarer ved nogle af billederne. De bringes i tilfældig rækkefølge i forhold til den gåtur vi lavede igennem byen. Vi besøgte "Kriminalteknisk museum, som nok nærmere skulle hedde "tortur i middelalderen". I San Marino har de et lignende museum, men det har vi ikke set .. endnu! Godt vi er blevet så civilicerede i dag - fordi det er vi, i forhold til middelalderen. Afrivning af lemmer, knusning af samme, halshugning, brænding, nævn en måde man kan dø på og den blev brugt i middelalderen. Og man behøvede blot at blive mistænkt for noget, afhøringsteknikken - eller torturen - sørgede for en hurtig tilståelse og en måske dertil hørende død. Gys!

Vi nåede ikke at se hele byen, men jeg tror vi fik set de fleste af gaderne med forretninger.

Min video gik død på et tidspunkt. Jeg kunne ikke få den til noget som helst, og den havde ikke været udsat for hverken stød eller slag. Planer om at køre på campingpladsen for at finde ud af om der var strøm på den - hvilket jeg var sikker på der var, den havde stået til opladning hele natten - blev tænkt igennem, indtil jeg efter nogle minutter som sidste udvej tog batteriet af den og monterede det igen. Så var den klar til brug igen. Puha - sveden blev tørret af panden, netop som de gode motiver dukkede op!

Det kostede 1 Euro i timen at parkere, men efter 5 Euro har man betalt for et døgn, det var det tilbud vi drog nytte af. Da vi kom for at hente bilen, drog en parkeringsvagt tjekkende ned igennem bilrækkerne, så det kan godt betale sig at holde med p-seddel i forruden.

Træt af dagens slid og slæb - vi havde været på gåben i 7 timer - kørte vi tilbage til campingpladsen og fik lavet noget aftensmad. Vi betalte i omegnen af 38 Euro for 2 overnatninger på Camping Tauber Idyll - inklusive (gratis) internet. En overnatning på Camping Rubicone gav vi 33 Euro for i snit. Gentager: 1 overnatning! In your face, Camping Rubicone!

Meen vi finder nu nok derned igen. Både på Camping Tauber og på Rubicone :)

Efterskrift: Jeg har siden fundet ud af at Camping Rubicone tager Adac Camp Card. Det giver en betydelig rabat, også i forhold til Camping Key Europe kortet, som DCU bl.a. markedsfører. Prisen i 2012 ville have været 22.90 Euro om dagen i en del af den periode vi var dernede.

Turen hjem foregik uden problemer. Vi havde endnu en tankning ved Jet i Göttingen - stort industriområde, men der var ved indkøbsfaciliteterne plads til både campingvogne og autocampere. Samlet set har der på turen været meget lidt trafik.

Jeg forsøger at undgå at tanke ved Shell - hvis de ikke vil ofre et Euro-shell kort på mig, så vil jeg heller ikke bruge dem. Man vil jo helst ikke være til besvær :)

Vi kørte fra Rothenburg lidt over 08.00 og var hjemme omkring kl. 23.00. På turen hjem var vi forbi Conrad i Kiel - se omvejen på kortet. Jeg kører tit forbi dem på vej hjem for at få deres nyeste hovedkatalog. Nogle gange er det dog lykkedes mig at få fat i kataloget inden turen påbegyndes, så er der også lidt læsestof til turen. Conrad er en kæde med 25-30 afdelinger i Tyskland og Østrig, og de sælger bl.a. alt i elektronik - det er mest det jeg kikker efter. Gadgets er navnet :)

Vi kørte derfra med nogle tuschpenne i forskellige farver til at skrive på DVD´er med - samt det nye hovedkatalog.

Omvejen omkring Kiel er på 43 km ekstra. Rigeligt de ekstra penge værd - hovedkataloget er på 1.400 sider, så der er masser af læsestof til de lange aftener.

Conrad i Kiel ligger i et industrikvarter i Raisdorf, hvor der er masser af forretninger af enhver slags.

Det ligger ganske få hundrede meter fra den campingforhandler, hvor jeg i 1997 købte min første campingvogn, en Knaus 530. Vognen kostede 100.000 kr. inklusive en del udstyr (efter som vi var campingbegyndere). Prisen i Danmark var dengang 125.000 kr. plus udstyr (tv-antenne, varmt vand, gasflaske plus hvad jeg ellers har glemt).

Normalt plejer jeg at fylde tanken når jeg enten afmonterer campingvognen eller sætter den på. Men denne gang har jeg både på feriedestinationen og i Rothenburg ob der Tauber kørt rundt både med og uden campingvogn for ikke at skulle tanke ganske få liter.

Forbruget er der nok ikke så meget at sige til. Kun tankning nr. 1, 2 og 6 er 100% cv-kørsel. 3. tankning ca. 200 km uden cv, og 4. tankning ca. 120 km uden cv, og 5. tankning ca. 20 km uden cv. Der blev kørt en del med air-con, især sydpå. Jeg plejer at sige at min bil kører 10 km på literen med campingvognen spændt efter.

Få dage efter vi kom hjem fra vores ferie, præsterede vores Åkande i vores lille "udendørs badekar" at gå i blomst, lige så smuk som den vi havde set på markedet ved Camping Villiagio Rubicone.