2012 Nürburgring - Camping og bil

Search
Go to content

Main menu

2012 Nürburgring

Nürburgring

Nürburgring 2012

Det var omkring jul vi besluttede os for - i maj - at tage til GTI-træf ved Wörthersee i 2012. Det kunne netop lade sig gøre uden at gøre indhug i vores feriedage – så jeg begyndte at finde priser på overnatninger i de dage hvor det fandt sted. Helt fuldstændig ublu priser omkring 1000 Euro – 7.500 kr. – for en uge begyndte at dukke op på nettet – og jeg opgav at overnatte bare i nærheden af byen Reifnitz, hvor det hele begyndte for over 30 år siden. En international website konkurrerede mig sig selv på flere sprog i flere forskellige valutaer – men jeg stoppede da de ikke modtag Dankortbetaling, men kun pengeoverførsler. Så er det helt umuligt at få penge tilbage, i fald man bliver taget ved næsen. Men jeg kom ned på omkring 2.400 kr. for en uge – ca. 20 km´s kørsel fra træffet. Det synes jeg imidlertid så også var for dyrt. Så kom FDM med nogle tilbud, som jeg slog op på for at se om de havde noget dernede – og sørme om ikke op til 5 overnatninger kunne foretages for 1.390 kr. – vel at bemærke i de samme mobil homes på den samme Ferienpark som jeg havde tjekket ud med pris længere oppe i dette skriv.

Afgang fra hjemadressen med kilometertælleren på 375.000, temperaturen på 10 grader og klokken var 06.05. Vi var lige omkring Esbjerg for at tanke til de sædvanlige lave morgenpriser og derefter blev retningen hovedsageligt syd.


Som det fremgår af billedet rager Alperne godt op i vejret i forhold til hvad vi ellers plejer at se herhjemme. Det er da også en af de mange ting på denne tur jeg glæder mig til at se igen, fordi når vi har været på Nürburgring, kører vi bagefter til Østrig - og det indbefatter som bekendt en tur i Alperne.

Skærmbillede 3,5 km fra Hamburg tunneller. Der er jo efterhånden kommet en del af dem - tunneler :) men jeg synes stadig tit der er køer dér. Klokken var lidt over 10.00 og vi kørte lige igennem.

Første besøg var på Umspannwerk i Recklinghausen. Forklaring følger:

I tiden fra ca. 1988  til 1992 begav jeg mig et par gange først til Golf GTI træf i Wörthersee - og derefter til Grand Prix für Elektrofahrzeuge lige uden for Luzern. Grunden til at jeg søgte derover var at en Golf vandt hvert år. Golfen blev kørt af en Hagen Arlt, som jeg bl.a. interviewede med mig selv både som kameramand. Disse VHS-optagelser havde jeg kopieret over på en DVD, som jeg forrige år forærede Hagen Arlt. På denne tur ville vi så lige gense den bil han havde  kørt i. Der har eksisteret 4 Golfer med el-motor - de 3 andre var blot blevet skrottet, kun denne ene er tilbage.

Hagen Arlt som jeg husker ham, da han rasede rundt på flyvepladsen lige uden for Luzern. Ifølge de oplysninger jeg har kunnet finde frem til, var den monteret med en 54kW motor. Omdrejningstælleren var bygget om til et amperemeter. Gearkassen var fra den originale bil. Kølersystemet var bygget om, så det var batterierne der blev kølet, når der blev ladet på dem.

Nå - men turen gik hurtigt videre. Det var vores hensigt at dukke op hos Hagen Arlt, men han var ikke hjemme. Vi havde ikke meldt vores ankomst, så vi var selv lidt uden om det. Vi fortsatte lystigt turen på motorvejen.

Jeg havde sat fartpiloten på 100 km/t det meste af vejen. Det var dog en irriterende hastighed at køre med, fordi der skulle overhales lastbiler hele tiden. Men det overbeviste mig om at jeg aldrig ville have et 100 km/t mærke på min campingvogn - det ville jeg aldrig få brug for.

Computeren stod på 21,5 km/l, da vi landede på vores nye midlertidige adresse. Den viser 5% for meget, så 20,4 km/l er et godt bud. Der har været en del kraftig regn på turen, hvilket forøger brændstofforbruget fordi der ligger pytter på vejen.

Vores adresse de første 3 dage - bemærk flyet til venstre i billedet, som Google Earth har fået med i deres kartotek. Adressen In Den Pöschen 13 findes i byen Bermel. Adressen blev fundet ved at google  "FEWO last minute nürburgring" - hvor FEWO står for FerieWohnung. Når man tjekker adressen ud på Google Earth i 3D opdager man, at det er meget bakket i området.

Kl. 19.00 landede vi i vores lille lejlighed. Den koster 25 Euro pr. dag og giver os det vi har brug for. Tag over hovedet, en seng at sove i og et lille køkken. Der var en lille indkørsel, vi kunne parkere Golferiet i.

Bagefter kørte vi en tur i området. Vi kørte 50-60 km uden at møde ret mange bilen - faktisk skulle man tro at en af de nærliggende vulkaner var gået i udbrug og alle var flygtet - så få biler var der. Det var lidt underligt. Men måske er der en vigtig fodboldkamp i fjernsynet - eller det er Giro d´Italia der bliver sendt fra Danmark (not, de var vist færdige med Danmark).

Turen var på 850 km. Især de sidste 50 var særligt smukke landskaber at observere.

Vi kom forbi en af de steder hvor klilppevæggen var rigtig synlig - så jeg synes lige vi ville forevige væggen sammen med Golferiet. Meget af undergrunden er skabt under de mange vulkanudbrud for 10.000 vis af år siden - og her er den altså synlig.

Ved Mendig kunne man komme 30 meter under jorden for at se hvordan der blev udvundet sten fra undergrunden for et par hundrede år siden. Modellen viser hvordan tingene så ud. Der var søjler med jævne mellemrum, der forhindrede loftet i at falde ned. En hest blev brugt til at trække stenene op, som kunne veje op til 800 kg. En hest styret af en kvinde trak stenene op. Det var farligt, fordi gik der noget galt - kæden sprang - så kunne det koste både kvinden og hesten livet. Som tingene var dengang, så var det en katastrofe hvis hesten døede, der kunne ikke laves noget i minen før der blev penge til en ny hest, hvorimod kvinden blot kunne erstattes af den næste på listen.

Bønderne, der ejede jorden, ejede også undergrunden. Mange blev derfor millionærer på deres tid. Men skulle der bygges på grunden, skulle de have tilladelse til det for at være sikker på at undergrunden kunne holde til huset.

Under krigen blev kælderen brugt til beskyttelsesrum. De forskellige familier byggede endog hytter i kælderen, hvor de så "hyggede" sig nogle timer eller dage, hvor lang tid det nu tog.

Lad mig bringe en advarsel imod at tage ned i kælderen - eller rettere at gå op ad trapperne. Der er mulighed for at tage en elevator. Det skaber kun en masse syre i benene at gå op ad trappen, og det koster en del pauser. Det så jeg selv hende der gik foran mig tage! :)

Således kunne en skakt til toppen se ud.

Disse sten lå foran indgangen til kælderen. Som jeg husker det, vejer den lille sten 200 kg, den lidt større sten 800 kg og den største 2.800 kg.

Det var temmeligt umuligt at tage billeder dernede - det var for mørkt og afstandsmåleren skabte sig hele tiden. Så derfor må I nøjes med dette billede - det ene af de 2 som jeg fik til at se nogenlunde ud.

Nogle få af områdets mange vulkaner, som i øvrigt kan ses på meget lange afstande, set i forhold til hvad vi er vant til fra Danmark.

Søjlerne blev brugt til at forhindre lofterne i at falde ned. Hvis søjlerne gik i stykker, brugte man kasserede stykker sten fra minerne.

Laacher See

Laacher See er en såkaldt supervulkan - en vulkan som virkelig er i stand til at gøre skade på hele jordens økosystem, hvis den skulle gå i udbrud. For 12.900 år siden var der et sådan udbrud - aske skød 20 km op i atmosfæren, og faldt ned så langt væk som Sydsverige og NordItalien, kæmpestore lavastrømme strømmede i retning Rhinen, der hvor Köln ligger i dag. Og ifølge vulkaneksperterne er Eifel-området med sine 350 vulkaner stadig aktivt. Det er ikke et spørgsmål om der kommer et udbrud, men hvornår. Det kan være om 10, 100 eller 1.000 år.

I starten af 2012 var der en større engelsk avis, som henviste til at der var kommet tydelige tegn på at den var ved at gå i udbrud, da CO2 boblede op fra søen. Det har den imidlertidig gjort i flere århundrede, så alene af den grund var der ingen grund til at gå i panik. Men panikken bredte sig til internettet, med tydelig kildeangivelse - så noget måtte der være om det? Det var der bare ikke. Den originale artikel er nu forsvundet fra nettet. ingen grund til panik.

I dag er Laachersee en sø som folk kommer for at gå rundt om. Vi kunne dog sagtens nøjes med mindre - jeg ville gerne have nogle billeder af de bobler der kommer op fra undergrunden, så vi stillede bilen og gik i retning af søen. Dårlig ide - det gik kun nedad da vi forlod bilen, og da vi skulle tilbage, gik det kun opad. Jeg havde min Garmin cykel gps med, så det gik med at finde tilbage ad en anden vej end den vi gik derned - men det gav noget syre i benene. Man burde cykle noget mere :)

Dagen gik lige som i går med at køre lidt rundt i 28-30 graders varme - vi smuttede lige en tur til Luxemborg for at købe lidt brændstof og få lidt forret på en imbiss - karrywurst mit Brötchen, hold the cola. Dem har vi nemlig med fra grænsen :)

Kl. 17.00 ankom vi til Nürburgring, netop som Turistenfahrterne blev lukket ud på banen. Vejret havde ændret sig fra de 28-30 grader til 15 grader med regn, så vi kørte fra tilkørselspunktet ud på banen for at se dem ved Pølsevognen neden for Hohe Acht. Der blev kørt forsigtigt - nogle skulle lige vise der var power i deres motor, men deres nerver holdt ikke halvt hen til det næste sving, hvor en regnvåd bane ventede dem. Enkelte BMW´er lavede provokerede udskridninger blot ved at træde på speederen, ringtaxaerne var ikke at se. Den arbejdsdag de kunne få ved at køre i 2½ time var nok for kort til at de gad tage på arbejde.

Golfen havde kørt 21,2 km/l på turen herned samt rundt i det bakkede landskab. 1298 km i alt.


Lørdag morgen kørte vi over på Hohe Acht for at mødes med club Golf Danmark. De havde allerede fået adgang til hotellet, da vi troppede op lidt i 8, så vi fik hurtigt overdraget en nøgle og kunne få tomt bilen. Hoteldirektøren var som sædvanlig snakkesalig, han havde ikke  rigtig styr på sine nøgler, men da vi var stort set de eneste på hotellet, lykkedes det at få "puslespillet" til at gå op.

Nede ved pølsevognen var de ved at sætte campingvogne, autocampere og telte op - til næste weekends (om 7 dage) forestående løb. Mens vi stod og kikkede på trafikken rundt på banen var der en hollændere der satte sin bil fuldstændig på tværs af banen oppe i højre hjørne. Han havde fået højre hjulpar ud i rabatten i højre side - den fik han reddet, men han endte i barrieren i venstre side med bl.a. en knust venstre bagskærm. Bilen hoppede på tværs af kørselsretning som en frø før den stod stille på tværs af banen - men der var ikke andre blandet ind i det. En medpassager - en pige - sad og græd uden for banen (men inden for hegnet), da jeg kom derop. Der var hjælp på vej.

Hele dagen gik med at køre rundt og se på turistenfahrterne - og med at fryse. Det var ikke det bedste vejr, i nogle få øjeblikke var der vindstille og solen var fremme, og så var der faktisk skønt. Temperaturen lå omkring de 15 grader, tror jeg.

Nedtællingen til 24-timers racerløbet i næste weekend er startet i dag mere end nogensinde. Dette er nedkørslen til Brönchen i dag - for få dage siden var der tømt. Nu er der så fyldt at vi bliver nødt til at parkere på den anden side af vejen.

En BMW Z3-4 stykker stod fuldstændig på tværs i svinget lige foran tilskuerne. Forhjulene gled på tværs i rabatten, mens baghjulene protesterende gled på tværs på asfalten. Denne situation holdt sig stabil til bilen næsten stod stille - så havde køreren hjulene i den rigtige retning og kunne blive ved med at undgå rækværket. Det koster gratis ikke at ramme rækværket.

Vi kom tæt på at se hvor meget en afkørsel koster i rene penge. 3.300 Euro skulle de stille på benene for at få deres bil udleveret igen - det var selvfølgelig ikke muligt på en søndag med lukkede banker, så den blev kørt til et aflukke. Det var heller ikke muligt at tage noget med fra bilen.

Beløbet var man kommet frem til ved bl.a. en bøde for at køre for hurtigt, et beløb for at der skulle stilles kegler op, et beløb for at politiet skulle tilkaldes, x meter autoværn, der var et beløb til Abschläbstdienst. De "indsatte" havde fået nogle knubs men var ellers ikke kommet til skade. De fortalte ikke ambulancefolkene at de havde ondt, da regningen så var blevet endnu højere.

Om aftenen var vi på pizzaria i Breidscheid, quattro formaggia (4 oste) pizza går man aldrig forkert af. Hold da op hvor det smager - hver gang!


Tryk på de små billeder for at se dem i stort format. Billederne er et lille udsnit af alle de mange biler der besøger Nürburgring hvert år.

Her er brormand på vej rundt på banen. Jeg var selv en tur rundt på banen. Jeg havde på forhånd bestemt at det kun skulle være en gang, fordi det er blevet alt for dyrt for min lille tegnebog. Men hvordan var oplevelsen så på denne min 10.-15. tur?

Ned ad resten af langsiden med rolig hastighed, så de hurtige kunne komme forbi - De første sving er overskuelige og banen er bred. Bagenden skrider ud - det kommer lidt bag på mig, men jeg redder den ved kontrastyring og kommer så i tanke om at dækkene er kolde. Ned mod det første 180 graders sving, hvor igen slappede lidt af for at få hurtige biler væk - og så fuld gas rundt i svinget, under broen og ned ad bakken igennem nogle sving, som sagtens kunne rettes ud. Nede i bunden går banen skråt op til venstre med masser af G-kræfter i forhold til hvad man er vant til - også i en rutchebane. Min GPS viste her at jeg havde kørt 196 km/t.

Selve vejbanen er ikke lige - der er huller, eller måske rettere buler, i vejen, også i svingene. Det bevirker at hvis du tager et sving, så drejer bilen måske fint nok i starten, men så kører bilen lidt lige ud pga. bulen i vejen, man rammer så den modsatte kant i bulen og forenden tager ved igen. Det bevirker en underlig fornemmelse i bilen som om bilen slanger sig igennem svinget - alt efter sving kan hastigheden sagtens være over 100 km/t. Det er ikke en oplevelse man kan få på en almindelig landevej, de er alt for plane til det.

En anden ting er stigninger og fald i terrænet. Det ene øjeblik bliver man presset ned i fjedrene, det andet øjeblik flyver man over en lille bakketop - og det kan man også risikere i en kurve. Nogle steder er det så stejlt at man ikke rigtigt føler man kommer nogen vegne.

Det sidste stykke af langsiden hen til startpunktet blev gennemført stille og roligt - så bremserne havde tid til at køle af.

I morgen går turen videre til Wörthersee, hvor der er Golf GTI Træf.

Så langt er der derned.

Turen til Wörhersee kan du læse om her:

www.campingogbil.dk/2012 wörthersee

 
 
 
 
Back to content | Back to main menu