2014 Balaton - Camping og bil

Search
Go to content

Main menu:

2014 Balaton

Campinghistorier

Balatonsøen 2014

Vi blev for en gangs skyld tvunget til at tage ferie i industriferien, i stedet for hen i august, så i stedet for at betale i dyre domme for at bo på en campingplads i Italien - og også med lidt tanke på motorvejsafgifter - besluttede vi os for at finde billigere alternativer. Med i den beslutning følger de almindelige lave priser i Ungarn med, så det er en win win situation. Men det med motorvejsafgifterne viste sig at være bob bob.


Under bunden af bagagerummet på en Golf VI (og V) Variant er der to "tynde" hulrum, højden passer lige til en liggende dåsecola - eller dåseøl, hvad man nu foretrækker. Billedet ovenover er forreste hulrum.

Her er det store hulrum. Det blev til 106 dåser alt i alt - tæl selv efter, men bemærk dog at fotografen blev tørstig midt i fotoseancen :) Bagagerummet blev derefter fyldt med fortelt, frontsolsejl, stænger, kølebokse, strømkabel til cv og nogle småting for at holde bilen nede på asfalten, når der bliver spændt en campingvogn bagefter.

I parantes bemærket - jeg bruger også i hverdagen bunden under bagagerummet til Cola´er, fordi det fungerer lidt som et køleskab. Selv på dage med høj sol er dåserne kølige langt op af dagen selv om selve cockpittet i bilen er varmet godt op af solen - om vinteren skal man dog lige passe på at de ikke fryser - liggende dåser fryser tilsyneladende nemmere end dåser der står i bagegerummet i deres kasse - eller også er det fordi de ikke bliver helt så kolde fordi de bliver varmet op, når man kører i bilen. Eller det kan være fordi de ruller lidt rundt og trykket stiger?

En af forberedelserne er også at tjekke dæktrykket på bil og campingvogn. Bilen får 40 psi, campingvognen 65 psi. Jeg synes at bilen kørte lidt lettere bagefter (jeg plejer at lade bilen rulle i frigear, når jeg skal ned i fart), så jeg har tænkt mig at bibeholde de 40 i fremtiden. Dækkenes maksimale tryk er 55, så jeg regner med karkassen kan holde (i modsætning til nogle andre dæk jeg har haft). Jeg kører Hankook dæk, men jeg er ikke imponeret af deres rundhed: Ved kolde dæk med lav hastighed er de virkelig ikke runde, og ved bestemte hastigheder i højeste gear er de irriterende lidt runde.

 

Køleskabet i campingvognen kender jeg ikke under varme forhold - men jeg regner med det fungerer lige så dårligt som andre absorptionskøleskabe, så derfor pakkes en lille køleboks til bilen (12V) med plads til 10-12 dåsecolaer og en anden til 230V til brug på campingpladsen. Sidstnævnte er med digitalt display, erfaringer siger at den skal stå på 4 grader for at være sikker på at der ikke er colaer der skulker fra at blive drukket fordi de fryser. Det er også noget gris bagefter

Det hele går ikke op i dåsecolaer - når vi er på tur har jeg tid til at drikke lidt hvidvin, en sød en af slagsen fra Peter Mertes, så et fyldt karton og et par løse til køleboksen bliver også medbragt.

 
 

Sædvanen tro når det drejer sig om længere ture, bliver telefonen sat op til at levere informationer fra bilen, så jeg har tjek på om motoren er veltilpas. Telefonen læser ved hjælp af Bluetooth informationer ud af bilens OBD-stik, fortæller om trafiksituationen og henter vejrudsigter ned til min Garmin 2797, og sender mp3-musik til bilens stereoanlæg .... på en gang! Selvfølgelig ryger telefonsamtaler også ud over bilens højttalere.

Og så er vi vist klar til at køre ..

.. Lørdag d. 12-7-2014 kl. 15.15. Først den obligatoriske tur ind omkring Esbjerg for at tanke bilen op.

Der var ingen lastbiler på motorvejen i Tyskland, så det gik stille og roligt med 85-90 km/t afhængig af de forankørende.

 
 

Glem alt om at alle servicestationer i Sydtyskland væk fra motorvejen har åbent på en højhellig søndag. Efter en 3-4 forsøg fandt vi endelig en der tog imod kort og som virkede. Andre var med en lille lukket biks uden kortautomat.

Det sidste stykke kørte vi på de små veje. De var ikke specielt jævne (eller horizontale, for den sags skyld) - her er en mand gået i grøften og på vej op. Om han mistede balancen i en kæfert eller om han trådte af på naturens vegne melder historien ingenting om. Et andet sted holdt en ungarnsk politibil og lurede på trafikken - der var nu ikke meget trafik at lure på, det var væk fra motorvejen og vejene ... DDR standard!

Vi kørte hjemmefra lørdag d. 12. kl. 15.15 - og vi landede foran campingpladsen mandag d. 14. kl. 00.40 efter 3 tankninger, betaling af motorvej i Østrig, betaling af motorvej i Slovenien (15 Euro :( - (tæsk til garmin for den omvej, men jeg kunne selvfølgelig også bare have valgt den korteste vej), men det lykkedes os så at køre uden om Ungarns betalingsmotorveje. I Østrig betalte vi først for en Vignette (8,50 Euro), men måtte så igen punge ud for at køre en bestemt strækning (går jeg ud fra) på først 5 Euro (Mautstelle Bosruck) og senere 8 Euro (Mautstelle Gleinalm). Det var første gang jeg var på denne strækning, så jeg vidste ikke man kunne risikere at skulle betale ekstra ud over vignetten (udover Brenner). Vi så ingen campister sove på rastepladserne på motorvejen - det er åbenbart forbudt over stort set hele Østrig. Ikke godt for trafiksikkerheden, men jeg havde besluttet mig for at køre helt til målet. Vi sov her foran receptionen til campingpladsen. Vi var heldigvis alene - der var ikke meget plads.

Og dette er en alternativ tekst

Det en lille og fredelig campingplads, kun forstyrret af larmen fra en lille vej ved indgangen. Vi bor faktisk alene i vores del af pladsen (ved vejen), selv om det er midt i højsæsonen! Vi snakkede med nogle andre campister, som var kommet her 11 år i streg - de kom her p.g.a. de lave priser og restauranten på pladsen, som laver noget rigtig god mad. Der er en stor pool på pladsen, men ellers ikke noget tivoli. Der er flere hold danskere på pladsen.

I dag tirsdag tog vi os sammen - og kørte på Shell. Vi har kørt 10.4 km/l i snit, 1600 kg cv, 2,48 meter bred. Det er fint nok.

Shell ligger lige ved siden af Tesco, hvor der også var en bankomat, så vi hævede lige en del af vores formue ... 100.000. Et besøg i Tesco bliver en anden dag.

Mønten er Forinth i Ungarn, og man skal dividere med 40 for at få det til at passe med danske kroner.

Ved hjemkomsten kørte jeg direkte ned for at fylde en dunk op med vand. Der er simpelthen for langt og for varmt at gå for mig med 20 kg vand i den ene hånd. Det er fra det ene hjørne af pladsen til det modsatte.

På campingpladsens restaurant fik vi 2 ½-liters colaer, 2 gange salat og kød med rødvinssovs - 158 kr. for os begge 2.

Onsdag tog vi os endelig sammen - det var trods alt bedre at sidde i bilen med pilen pegende på 23 grader end at sidde i 30 grader under solsejlet - vi kørte en tur. Vejen langs den første del af søen gik langt fra langs med vandet, man så ikke meget til søen under kørslen. Vi kom forbi et marked, søgte så lidt væk fra vejen og kørte tilbage igen - men endte hurtigt på den samme vej igen. Vi var i Tesco, hvor vi købte lidt fornødenheder. Det er godt nok billigt hernede.

Tilbage på campingpladsen kunne vi høre torden i det fjerne, det var dog ikke fordi skyerne var særligt mørke i den retning man kunne høre tordenen, så vi tog det helt roligt.

Vejrudsigten siger det bliver svært at sove om natten.

Fredag.

Ja - der sker jo ikke så forfærdeligt meget, men vejret er også til lav aktivitet. 28 grader i dagtimerne og kun en enkelt grad under 20 om natten. Først hen på morgenen er man nogenlunde fri for at svede.

Restauranten på campingpladsen er som sagt rimelig billig. Trods ovenstående behøver man ikke at betale meget over 120 kr. for et måltid  til os begge to med 2 x ½ liter Cola. Når det er sagt, så er jeg ikke så imponeret som andre - men det kommer jo også an på hvad man er vant til hjemmefra :)

Der er ikke meget at kikke på i nærheden. Der er en dinosaurpark, men det er vist mere et eventyrland, hvor man skal bevæge sig rundt 10 meter oppe i træerne - det er ikke lige os. Vi må tage os sammen til at tage en tur rundt om søen - 200 km på en dag er ikke urealistisk.

Lørdag.

I stedet for at overgive os til varmen op ad dagen, kørte vi afsted ved 11-tiden, østpå langs med søen. Det var dejligt behageligt at køre med klimaanlægget tændt. Jeg har forsøgt i campingvognen, men selve startstrømmen må være for høj, fordi den slår termosikringen i standeren lige med det samme. Derimod vores ovn - der bruger omkring 1300W - den kører udmærket uden det er nødvenigt at slukke noget andet.

Selve pladsen - ja, den er altså en smule forsømt, og ifølge ovennævnte campister, som har kommet her igennem 11 år, er det blevet værre år for år. Nu ser der imidlertid ud til at ske noget: En mand kom forbi på vores vej, som er grusbelagt, men ukrudtet pibler op. han gik med en ca. 20 liters dunk på ryggen og pumpede løs, mens væsken landede på vejen foran ham. Vi er stadig de eneste på vores "vej", der er mindst 15 pladser her som ikke er besat.

Det er svært at tage billeder af søen uden at komme ud af bilen - her en af de få muligheder. Kører man på de store veje, går det med en nogenlunde marchfart - men kører man ind på de små veje tæt på vandet, er vejene fyldt med strandhungrende turister og gennemsnitshastigheder er nede på knallert30 niveau. De fleste steder er der spærret af, da det koster penge at komme ind og nyde vandet.

Der var et par enkelte steder jeg godt kunne tænke mig at se igen igennem en kameralinse, så hvis vejret er til det, vender vi tilbage dertil :)

Vi kom forbi en brugbilforhandler, som havde disse gamle biler stående ud til vejen. Især enden af Cadilac´en var tæt på vejen, jeg turde nok ikke have en hvad jeg anser for nyrenoveret bil stående så tæt på vejen. Det er ikke nyeste sort af biler ungarerne kommer kørende i, hvilket også gælder for de turisterne fra de tilstødende østlande.

Hold da op hvor er det mange år siden jeg har set en Fiat 850 :)

Vi kom også forbi en Knausforhandler. Han havde nogle udstyrskataloger liggende, som vi tog et par eksemplarer med hjem af. På forsiden var adressen på forretningen godt nok opgivet - men teksten i katalogerne var tysk og priserne var i Euro. Katalogerne var fra www.frankana.de og www.freiko.de. Priserne har jeg ikke kikket på endnu - men jeg gætter på der ikke er ændret en tøddel i forhold til tyske priser.

For mig at se var der flere ansatte i forretningen end man ser derhjemme.


På vores tur rundt om søen var det muligt at få flyveture, helikopterture - og ballonture. Hvordan de bærer sig af med at lande det samme sted igen - hvis det er det de gør - melder historien ingenting om. Vi fik denne på kornet i dag, da vi sad under frontsolsejlet og svedte tran. Det har været en rigtig varm dag, nærmest lummer og meget vindstille.

Det gav mig så en mulighed for at tømme et par medbragte af forskellig sort, samlet igennem den sidste tid. Jeg er ikke den store øldrikker, der var vist et par af øllene der havde sidste salgsdato i 2013, men de smagte udemærket og man blev også lidt småsvimmel af dem.

Men det var nok mest på grund af varmen. Alkohol har ikke den virkning på mig :)

Denne "autocamper" dukkede op i dag. Bemærk solcellerne, der forvandlet til en markise sørger for godt med strøm til køretøjets batterier. Der er i hvert fald nok til at se TV hele natten :) Den er tysk indregistreret.

Pladsen er som tidligere nævnt en stille og rolig plads - og der er dagen igennem rigtig god plads ved pølen, selv om det er det eneste vand i nærheden (Balatonsøen ligger et stykke væk). Det er ikke som på de store pladser, hvor visse nationaliteter kæmper en kamp om stolene hele dagen ved at smide deres håndklæder på dem og så i øvrigt gå deres vej det meste af dagen.

Restauranten har vi brugt hver eneste dag undtagen en siden vi kom. Det er nok derfor Inger gerne vil herned igen - så føler hun sig nemlig ikke forpligtet til at lave mad :) Jeg synes det er lige rigelig varmt og kunne godt tænke mig at vores aircon kunne komme til at køre. Det ser ikke ud til at temperaturen falder under 22 grader i nat.

Mandag.

I dag besluttede vi os for at køre søen rundt modsatte vej som i går - altså imod uret. Vi tog et billede af søen i går, hvor vi holdt ulovligt inden for bommene (det var ikke farligt, det er i Ungarn og bommene var ikke nede :)) - og der gjorde vi holdt igen. Jeg fik et billede af toget - der er skinner stort set hele vejen rundt om søen, så der er nok af den slags motiver.

Det var også her jeg fangede et billede af en vindsurfer, der holdt godt fast i sejlet. Selv om campingpladsen var rimelig vindstille både da vi kørte fra pladsen og da vi kom tilbage til den om aftenen - så var der sus i skørterne i den nordlige ende af søen. Men det gjorde heller ikke noget med temperaturer omkring de 30.

Vi fandt et sted hvor det var gratis at komme til stranden - der var et lille spisested og et drikkeudsalg lagt ved indgangen, og man skulle nok være lokalkendt for at finde det. Toiletterne var et kapitel for en forureningskommision. Ovenstående billeder er fra stedet.

Vi var forbi en lille militærudstilling, hvor nogle af de køretøjer jeg lærte at kende som soldat først i halvfjerdserne var udstillet. T72 og Schwimmwagen var nogle af dem. Det kostede 500 dollars at komme ind - altså 12,50 kr. for en person. Inger gad ikke. Det tog så også et kvarter at se det, og man kunne faktisk godt overskue det uden at gå inden for hegnet :)

Om aftenen var der levende underholdning i campingpladsens restaurant. En mand og en kvinde underholdte, og det var åbenbart alle pengene værd: Da jeg bevægede mig ned igennem campingpladsen ved midnatstid, spillede de "sku gammel venskab ej forgå" og der blev - forsøgt - sunget på dansk. Det lød til at have været en våd aften :) Den lille smule jeg hørte af det lød godt,  kan jeg afsløre som søn af en musikker. Da jeg i 90´erne tog ud til private fester for at forevige øjeblikkene på video, var det ca. en musikker ud af 10 der var værd at skrive hjem om.

I morgen er der tegn på regn og væsentligt lavere temperaturer. Vejrudsigten siger 24 grader men ingen regn midt på dagen. Det bliver koldt :)

Tirsdag.

Ifølge vejrudsigten burde det have smådryppet hele natten, men indtil nu er der ikke faldet så  meget som en dråbe. Det  begyndte så omkring middagstid. Det var varmt nok, så vi kørte en tur op for at handle lidt ind.

Om aftenen spiste vi som sædvanlig på campingpladsens restaurant. Det er pænt billigt - ca. 125 kr. kan det lade sig gøre at spise for 2 inkl. 2 x ½ liter cola.

Onsdag.

Vi var en tur i Badacsony. Vi havde kørt igennem nogle gange, der var åbenbart marked der hver dag, så vi havde besluttet os for at stoppe op for at se hvad der skete. Det var nu ikke alverden, så to Magnum is senere - 26 kr. for 2 - kørte vi tilbage. Til højre for os væk fra søen et forholdsvis højt bjerg - der lå en restaurant deroppe, så der kørte vi så op. På et tidspunkt begyndte der at være rigtig mange fodgængere, som formentlig kom nede fra den by vi lige havde været i. Ligeledes var nogle gamle 4-hjulstrækkere på benzin på vej op og ned af bjerget med turister. Især den ene af dem - en rød - kørte som en idiot. Bilen var åben og folk sad uden sikkerhedsseler. Herhjemme var han blevet knaldet efter første anmeldelse, han troede det var et racerløb.

Billedet her er taget på toppen - desværre er der lidt mere end diset, men I forstår nok hensigten :)


I Badacsony var der en køremaskine jeg troede jeg kendte fra gamle dage - denne var dog en version 2 med en bane jeg ikke kendte så godt, så det blev en kort fornøjelse på nogle minutter. 2,50 kr. smidt ud af vinduet :)




I Keszthely gågadesystem stod disse par gamle herrer som udstilling for et museum. Vi købte for 15.000 Ungarske Dollars i dag - så mange penge havde vi endnu ikke prøvet at bruge før på en dag. Værdien er som nævnt 1/40 eller 2½%, alt efter hvordan man vil regne det ud - altså 375 kr. Vi fik en herretaske, en dametaske, is og 2 P-billetter, 2 herreshorts plus noget indkøb i Spar. Det er billigt hernede!

I en nærliggende by, hvor vi var på besøg for en uges tid siden, var dette apparat der sprøjtede vand ud på de passerende. Det hjalp nu ikke ret meget, der var bagende hedt den dag, og selv om jeg stod i dyserne et minut var vandet faktisk fordampet da vi gik derfra.

Torsdag.

Om morgenen begyndte vi at pakke telt ned. Det tog det meste af formiddagen - også fordi vi lige fik en snak med naboen, som kørte Passat BMT. Omkring 12.15 begyndte vi at køre nordvest på, imod Wien. Vejene - hvis man da kan kalde dem det - var "lidt" ujævne. Det er ikke uden at grund at Ungarerne har 2 skilte for ujævn vej - den vi normalt ser i Danmark når der kommer et vejbump, og en der viser huller i vejen. Nogle gange bliver begge skilte vist for et stykke vej.

Vi tankede kort før grænsen og kørte til Eging am See. Det ligger ca. 35 km fra Passau, den gamle grænseovergang mellem Østrig og Tyskland. Eller - det er det faktisk endnu, men man bemærker jo knapt man kører ind i et andet land.

Vi kom til campingpladsen 19.55 - men receptionen var allerede lukket kl. 18.00. Vi kunne dog overnatte gratis på nogle natovernatningspladser, og så skulle vi melde os i receptionen i morgen tidlig, når de åbnede (kl. 08.00).

Tidligt næste morgen stod vi op og fik betalt med 2 campingcheques. Dernæst retningspunkt Jandelsbrunn - jeg ville lige se hvordan det så ud, vi skal jo herned og se hvordan de bygger campingvogne senere på året.

Det er en stor fabrik. Vi kørte en tur rundt om den så godt man kunne - det er flere km. Hele fabrikken er hegnet ind. På hjørnet af et vejkryds i byen lå en campingforhandler - jeg lagde mærke til at samtlige vogne havde en hjullås på, så man ikke bare kunne stikke af med den.

Her hovedindgangen til Knaus Jandelsbrunn. Fabrikken ligger i et skønt område med masser af bakker og naturlandskab.

Her et blik ud over en dal som er på vejen fra Eging am See, til Jandelsbrunn. Billedet yder desværre ingen retfærdighed for den udsigt der er i virkeligheden.

Bagefter kørte vi en tur til Deggendorf for at besøge en Fritz Berger campingforhandler. Vi fandt ham oppe på 1. sal over en Nissanforhandler. Der var ikke rigtig noget af interesse. Grunden til vi tog derud var fordi der lå nogle brochurer på campingpladsen, hvor man kunne få 10% på en enkelt vare.

Hjemme på campingpladsen begyndte det at regne - uautoriseret. Der stod ikke noget om det på vejrudsigten igår - tværtimod skulle det være skyfrit. Det var dog kun en kort byge.

Det var egentlig planen at vi ville lade campingvognen stå her indtil vi tog herned igen for at se på campingpladsen - men vand som mere pisløb end dryppede ned ved indgangsdøren (med fortelt på) tvang os til at tage vognen med hjem til en reklamation. Så vi røg ud på Autobahnen ved 8-tiden, tankede en tre gange gange og endte i vores egen indkørsel ved 23-tiden.


Vi indhentede denne campingvogn ved Hamburg - glem alt om boogieaksler. Det er tvillingehjul, der er det nye hit.


Der bliver holdt øje med verdenssituationen på sådan en tur. Cykelcomputeren i midten med den hvide skærm viser stigningsprocenterne på de bakker vi skal op over på turen. Telefonen holder øje med motoren ved hjælp af programmet Torque, som er en Android app. Turbotryk, omdrejninger, "load", luftmassemåler m.m. bliver udlæst her.

På motorvejen fra Kolding mod Esbjerg meldte Garmin op til 179(!) minutters forsinkelse, men da der tilsyneladende ikke var andre bilister der tog sig af den melding, blev vi på motorvejen. Der var lige så få biler som der plejer at være på den strækning, og slet ingen kø, så Garmin .... tsk tsk!

Det tog et par dage at få taget mig sammen til at tanke, da vi var kommet hjem, derfor er tankningen angivet til et par dage senere. Ren dovenskab! :)

Turen kostede 9.000 kr. inkl. brændstof, vi spiste ude stort set hver aften i små 14 dage, og der var også lidt til indkøb.


 
Back to content | Back to main menu