Golf II Rekord - Camping og bil

Search
Go to content

Main menu:

Golf II Rekord

Mine Golfer

Nedenstående er mange år siden - jeg vil derfor ikke skrive det store om det, da artiklerne taler for sig selv.

Om bilen kan jeg dog huske - :) - det var en ´86 model, og den kørte 20 km på literen ved konsekvente 100 km/t på ture langt ned i Tyskland. Ikke meget i forhold til datidens standard, men jeg husker også at jeg kunne køre fra Flensburg til Samnaun på en tankfuld. Samnaun er en toldfri stat i det østligste Schweiz og jeg husker at det dengang kostede 140 kr. at fylde tanken op. Det var tider dengang! :)

Jeg solgte bilen da den havde kørt 410-415.000 km, motoren kørte perfekt, den var blevet chippet til 100HK i stedet for de originale 70 HK .. og så igen, chippet og chippet. Det var dengang mænd var mænd og elektronik var noget der næsten var kommet indeni et fjernsyn. Det var mekanisk tuning, jeg husker noget med at løfte låget af dieselpumpen for at ændre noget med en fjeder, at skrue nogle bestemte omgange på nogle skruer og vupti - 5 kvarters arbejde - så kunne den arbejde! Den accellererede så hurtigt, at brændstoffet havde problemet med at løbe til motoren, når tanken var mindre end 1/4 fuld. Der gik laaang tid før jeg regnede ud hvad der var galt dér :(

Lidt senere fik jeg ændret 5. gears udveksling ved en simpel udskiftning af 5.-gears tandhjulene. De sad yderst på gearkassen og man kunne i Tyskland - i modsætning til hos de danske VW-forhandlere - sagtens skifte disse uden at man skulle have gearkassen pillet ud. Jeg mener omdrejningstallet faldt 5% på denne måde. Bilen fik en tophastighed på 178 km/t målt flere gange med stopur - original var 160 km/t.

Chipningen var noget der skete på et relativt sent tidspunkt i motorens liv - efter økonomikørslen beskrevet i artiklerne nedenfor. Jeg husker tuneren - Papmahl ved München - var noget forundret over det høje kilometertal, han havde selv en Golf med det høje kilometertal, men han kørte på 3. motor. Well - Autobahnen er hård ved dieselmotorer, hvis man kører med fuld skrue :)

Jeg har altid interesseret mig meget for brændstoføkonomien i at køre bil. Men jeg har også interesseret mig meget for det køretekniske - her er jeg fanget i et af Club Golf Danmark´s utallige arrangementer, hvor jeg "tilfældigvis" er kommet på banen hvor der var tidskørsel.

Til mit forsvar skal siges at Golf II har meget nem ved at køre på 2 hjul :)

 
Back to content | Back to main menu