Golf III rekord - Camping og bil

Search
Go to content

Main menu:

Golf III rekord

Mine Golfer

Hvor langt på en tankfuld – Golf III?

Jeg fik et ærinde i det gamle DDR. En afhentning af noget købt på Ebay. Ikke fordi jeg ikke stoler på mine medmennesker – jeg havde en god fornemmelse med ham her – men der er jo også fornøjelsen med at køre turen og hente tingen selv.

Årstallet var ca. 2006, det var en af mine tidligere biler.

Derhjemme gik forberedelserne i gang. Bilen blev fyldt op med luftmadras, sengetøj og køleskab, hjulene blev pumpet op til maks. Dæktryk, GPS´en blev stillet ind på adressen og så gik starten – ned på den lokale servicestation, hvor tanken blev fyldt op til randen.

Der sidder en lille tap inden i tankdækslet på min Golf III 97 TDI 110HK – tunet til 145HK. Den påvirker jeg under optankningen. Tankdækslet brugte jeg til at sætte i klemme i pistolen, således at jeg ikke behøvede at stå og holde på den. Efter at have kørt omkring 20 km kan jeg påfylde yderligere ca. 3,5 liter, selv om det normalt koster under en liter at køre den strækning. Tappen holder en mængde luft i tanken under påfyldningen, hvis den ikke påvirkes. Når dækslet er skruet på, sender den luft op i studsen efterhånden som brændstoffet finder den anden vej. Jeg vil fraråde at tanke 2. gang, hvis bilen ikke kører en længere strækning bagefter for at forhindre brændstoffet i at løbe over. Især i varmt vejr vil brændstoffet udvide sig når det kommer fra de kolde tanke under jorden op i det danske sommervejr og man risikerer en tanksprængning (dieselen bliver hurtigt varm fordi der bliver sendt varm diesel retur til tanken fra motoren, det er blevet brugt til at smøre indsprøjtningsdyserne med).

Så gik det ud på motorvejen – stille og roligt når vejen drejede til venstre i rundkørslerne, ellers stod dieselen erfaringsmæssigt ud af tankstudsen. Tiden var kommet til lidt økonomikørsel. Fartpiloten blev stillet på 90 km/t, svarende til 2.000 rpm, og så gik det nedover. Jeg valgte 90 km/t fordi så ville jeg genere lastbilerne så lidt som muligt.

Det var en ideel temperatur for overnatning i bil. Dagtemperaturen var omkring 35 grader, men det var overskyet, så jeg følte det egentlig ikke varmt. Da jeg holdt ind for natten var temperaturen faldet til næsten 20 grader, jeg var træt så luftmadras … nah! Jeg fandt sengetøjet frem fra bagagerummet og smed mig på bagsædet. Don´t do that at home – man får meget hurtigt ondt i ryggen af det og ønsker kun at køre videre, så det gjorde jeg så hen på morgenstunden. 90 km/t. Immer mit die Ruhe, men var  alligevel ude i 2. spor en gang i mellem for med høj hastighed at komme forbi en flok lastbiler jeg ikke mente jeg havde tid til at vente på. Og så – i den forbindelse - lade farten løbe af bilen ned af en bakke i frigear. Det er ikke det mest økonomiske, men så har man da en gang imellem en fornemmelse af at man kommer nogen steder.

Vel ankommet til sælgerens residens midt i bakkerne i Zwickauer Land måtte jeg konstatere at jeg var adskillige timer for tidligt på den, så ud over at læse halvdelen af den bog jeg havde taget med, så kørte jeg 70 km rundt i landskabet omkring bestemmelsesstedet. Højden varierede 100 meter op og ned fra omkring 500 meter, og vejene var små – og så var der så meget interessant at se på. De er stadig år tilbage i DDR – jeg så f.eks. traktorer jeg aldrig nogen sinde havde set før, og som nok nærmest hørte hjemme på et museum. Økonomikørsel var det dog langtfra. Ønsker man at køre langt på literen, skal man have bilen i højeste gear på flad vej!

Efter veloverstået handel gik turen hjemover igen. Trods det at jeg havde ødelagt mit brændstofforbrug ved at køre rundt i området, så besluttede jeg mig for at se hvad jeg kunne få den til at gå på literen. Jeg regnede på om jeg kunne nå Hannover – det kunne jeg! I Hannover regnede jeg på om jeg kunne nå Hamburg … det måtte jeg kunne. I Hamburg spekulerede jeg over om den brændstofmåler da overhovedet duede, da den ikke rørte sig ud af stedet i meget lang tid omkring starten af det røde felt. På vej mod grænsen spekulerede jeg på om jeg skulle smutte ind omkring en af Tankstellerne på motorvejen … men den aftagende trafik fik mig til at tage en anden beslutning. Nu ville jeg se hvor mange km jeg kunne få den til at køre på en tankfuld! Det koster godt nok en bøde at holde stille på den tyske motorvej i anledning af brændstofmangel, men hvor var politiet når man havde brug for dem?

Jeg nåede faktisk over grænsen til Danmark og kørte af afkørslen ved Padborg, - så kørte jeg tør. 1.612 km !! Havde det været i USA, havde jeg ”broken the 1.000 miles barrier”.

Men hvor meget havde jeg nu kørt på literen?

Jeg fyldte op fra min medbragte reservedunk, kørte 2 km til nærmeste tank og fyldte helt op. Efter en tur på ca. 20 km rundt i området kørte til igen til tanken og fyldte de sidste obligatoriske ca. 3,5 liter på. Alt i alt gav det en tankning på lidt over 60 liter – og et gennemsnitsforbrug på 26, 9 km/literen.

Jeg kunne se på min gps at jeg havde kørt i bilen i lidt over 20 timer. Det gav en så lav gennemsnitshastighed som 75 km/t, hvilket skyldes de 70 km jeg brændte i bjergene omkring sælgers bopæl. 70 km, som kostede ekstra brændstof. Det står derfor hvem som helst frit for at slå min uofficielle rekord. Det skulle nok kunne lade sig gøre. Det kræver tålmodighed, ingen regnvejr (det giver større rullemodstand), smalle dæk (jeg kørte på 215 dæk, såhh ..) og høje temperaturer.

PS: Afstanden er målt med min gps – så det er altså ægte km. Ingen kilometertællerfejlvisning!

PS: Bilen var tunet. Det har efter min mening intet som helst at gøre med den afstand der blev tilbagelagt- jeg tror ikke at chiptuning hjælper på brændstofforbruget, heller ikke ved minimumhastigheder. Det er salgsgas.

 
Back to content | Back to main menu