Golf VI rekord - Camping og bil

Search
Go to content

Main menu:

Golf VI rekord

Mine Golfer

VW Golf VI Variant 2011

Blue Motion (BM) med (kun) 105 HK/250 Nm - godt til almindelig kørsel evt. med en lille trailer - men jeg gruer for de lange ture med retningspunkt syd for Hannover og længere sydpå. Den er gearet til få omdrejninger i 5. gear og kommer man på en lang tur i modvind bliver det hurtigt til 4. gear og 5,5-6,0 km på literen. Jeg ved godt at man ikke skal købe bil for nogle få ture med campingvognen, men jeg begyndte at se mig omkring efter noget med 140HK/320Nm og 6 gear og under 200.000 kr.

Det blev så lige pludselig til en Golf VI Highline fra 2011 med en CR 2,0 liters TDI-motor. Den er med det samme udstyr som jeg er vant til plus automatisk nedblænding af bakspejlet plus regncensor plus den drejer selv på rattet ved en parallelparkering - m.m.. Instrumenterne er hvide i VI´eren - det bryder jeg mig ikke om, men måske går det lige op med at telefonen nu bliver forbundet med bilens bluetoothsystem, så man snakker over bilens stereoanlæg. Det giver en god lyd. Der er en del mere elektronik i VI´eren i forhold til V´eren. Blinkrelæet er blevet meget tydeligt - men når sikkerhedssystemet begynder at pinge at man ikke har taget sikkerhedssele på - så forsvinder lyden fra blinklysrelæet. Spiller man højt på radioen og man sætter bilen i bakgear, så skruer bilen ned for volumen på radioen - så man kan høre pingerne fra parkeringssensorene.

Bilen har også coming home light, når lyskontakten står på AUTO. Når den gør det, så kører bilen med kørelys i spareform, dvs. i det lange lys er monteret en pære med 2 glødetråde. De lyser (på det lave lys), og der er ikke lys i baglygterne. Når det bliver mørkt nok (ikke testet endnu om det virker som det skal), så tændes almindeligt kørelys, hvor tågelygterne lyser med i respektive sider, når man drejer. Desuden tænder man nærlyset i ca. 20 sekunder, når man låser bilen op.

VI´eren er udstyret med et reservehjul i modsætning til V´erens dåse med punkteringsskum samt en luftkompressor. VI´eren er derfor også lidt tungere.

Farven blev sort lige som den gamle - jeg er blevet vant til den farve, III´eren, IV´eren og V`eren var alle sorte.

Til min store overraskelse er Varianten endnu lavere gearet end Golf V Bluemotion. Jeg kører 1.360 omdrejninger ved 80 km/t, det er jo ikke meget over tomgang. Men trækkraften er der, så skidt :) Ved 2.300 omdrejninger har jeg lige så mange HK til rådighed, som jeg har ved 4.200 omdrejninger i Golf V BM. Når jeg kører i 4. gear i Golf VI (ud af 6 gear, forstås), kører jeg med lavere omdrejninger end jeg gjorde i 5. (og dermed højeste) gear i min Golf II GTD.


Der har været en del udstyr i min Golf IV og Golf V. Men denne er spækket med udstyr. Se listen længere nede.

Km-tælleren tæller og viser for hurtigt og for meget. Det bringes lidt ned ved at bruge mulighed nr. 8 af 8 mulige i Instrumenter på VAGCOM. Der står ikke noget om hvilken model man vælger der - linjen er tom.

Forbrugsmåleren viste 6% for godt til den gode side, det er blevet justeret helt på plads.

De første tankfulde blev målt på standeren til 22.x km på literen. Ganske udemærket, omend lidt ringere end en BlueMotion kan klare det.

VI´eren 2.0´eren kører med meget lave omdrejninger. Mens V´eren kørte 1.450 omdrejninger ved ægte 80, kører VI´eren 1370. Men springet ned til 5. gear er ikke så stort, den kører 1.600 omdrejninger i 5. gear ved 80. Kører man uden campingvogn med den hastighed, fortæller elektronikken at man skal skifte til et højere gear. 2.0´eren er den bil jeg har haft som er dyrest at trække campingvogn med - men jeg trækker også den tungeste og bredeste campingvogn jeg nogensinde har haft (2.48m). Jeg forventer under 10 km på literen, når der skal trækkes sydpå.

Ang. radioen - så er den forsynet med en RCD310. Det er en standardradio med FM og AM. Modtagerdelen på den radio og den hajfinne, der skal forestille en antenne, er mildest talt i den dårlige ende. Når man kører rundt i landet, så skifter radioen ofte ikke til en bedre kanal v.h.a. RDS modtagerenk, lige som det kneb langt det meste af tiden for radioen at køre i stereokvalitet p.g.a. den dårlige signalmodtagelse. Jeg beslutter mig for at købe en radio på www.Ebay.de med DAB PLUS i. Man skal virkelig være kender for at se forskel på de to radioer, så her er forskellene:

Ældre modeller:
Uden digitaltuner (DAB): 5M0 057 186 AA (5M0057186AA)
Med  d
igitaltuner (DAB):  5M0 057 186 AB (5M0057186AB)
Disse er uden DAB+ !!

Nyeste modeller:

RCD-310 uden
DAB+Tuner: 5M0 057 186 J (5M0057186J)
RCD-310 med
DAB+ Tuner: 5M0 057 186 L (5M0057186L)
Disse er med DAB+ !!

Jeg har købt den sidste - L modellen. Jeg købte desuden en aktiv (dvs. med forstærker) stavantenne, der kunne klare både AM- , FM- og DAB+signaler.

I skrivende stund (maj 2014) kører Danmark endnu med DAB, hvorimod bl.a. Tyskland har opgraderet til DAB+.

Under forsæderne har jeg monteret de skuffer, som jeg havde købt ekstra ind til Golf V´eren. De passede heldigvis.

Da jeg var udsat for en situation, hvor jeg blev overhalet af en bil, der blev temmelig længe i overhalingsbanen til stor gene for en modkørende, der sendte en byge af dækrøg og småsten i min retning, da han blokerede bremserne, har jeg - efter at have prøvet en ustabil Kinamodel - bestilt og monteret en Garmin 20 dash cam. Den har alle de funktioner man kan ønske sig af en dash cam undtagen en zoomfunktion. Den viser video i 1080 HD og man kan trække et billede ud af filmen. Med på billedet er også ens egen hastighed samt gps-koordinater.

På bilen er også monteret ledninger til campingvognen, så den bliver forsynet med strøm til køleskabet samt ladning af campingvognens batteri.

2 generationer spiller ud. Det er Golf VI til venstre og Golf V til højre.


Desværre er det ikke blevet til et egentligt rekordforsøg med Golf VI - da jeg har købt en Golf VII.

 
 
annuaire lien
 
Back to content | Back to main menu