Golf VII rekord - Camping og bil

Search
Go to content

Main menu:

Golf VII rekord

Mine Golfer
 

Golf VII 


Jeg har været ude at prøve et par stykker - men jeg har været ude at prøve et par stykker, så det er prøvekørslen af disse biler jeg gengiver her:


Den trækker bedre ved lave omdrejninger - under 1.500 omdrejninger. Ifølge specificationerne har motoren de samme hestekræfter i registeret fra 1.500 omdrejninger til 3.000 omdrejninger. Motoren trækker bedre over 3.000 omdrejninger, ingen tvivl om det - til gengæld løber den ikke op i så mange omdrejninger som VI´eren. Topydelsen på 150 HK er ved 4.000 omdrejninger i modsætning til VI´eren, som har 140HK ved 4.200 omdrejninger. Det kan mærkes.


Efter at have prøvet et par stykker, måtte jeg indrømme at jeg var ved at være solgt. Men at give omkring 220.000 kr. for en bil der havde kørt 180.000 km mindre og godt nok var 3 år nyere - det var jeg sgu for nærig til. Så det endte med at jeg købte en gulpladebil og nøjes med 107.000 i bytte inkl. et monteret anhængertræk. Lidt feriemenneske med lyst til campingvogn er man lidt endnu. Og de gule plader kan jeg måske udnytte, når jeg bliver pensioneret fra mit arbejde i Forsvaret p.g.a. alder.


Jeg valgte en Golf VII TDI VAR 150HK/320Nm motor. Ud over at den som nævnt trækker bedre ved lavere omdrejninger, så holder den også tryk på turboen når man går fra 1. til 2. gear - det var en blandet fornøjelse i golf VI´eren, fornemmelsen var lidt at trykket nåede at forsvinde ved denne skiftemanøvre. Tiden for 0-100 km/t er 8,6 sekunder, og topfarten er 218 km/t. Der stod 3.500 km på kilometertælleren, da jeg overtog bilen.

Til højre på billedet ser man min Golf VI. Den har gjort det fint over de 45.000 km jeg har kørt i den (185.000 km total), men fordi jeg var ude at prøvekøre et par biler, bestemte min hjerne sig åbenbart for at jeg skulle have en ny bil. 3.500 km på klokken  og indregistreret første gang for lidt siden - 5 måneder gammel, og det er så den til venstre. Jeg kan se på indtastede destinationer på gps´en at den har brugt den første del af sit liv på Sjælland, så blev den flyttet til VW Tønder, hvor jeg så så den.

Den har ikke så meget udstyr som i min gamle Golf VI. En ting jeg først fandt ud af efter et godt stykke tid var at den lige som Golf VI´eren kan parallelparkere, og at den er lidt mere skarp til det. Oven i købet kan den også bakke 90 grader ind på en parkeringsplads som man bliver udsat for i f.eks. Bilka eller på en almindelig parkeringsplads.

GPS/Radio delen (jeg har solgt min Garmin 2797) - 8 tommer og kaldes af VW for et infotainmentsystem. Fair nok - det spiller også fint nok med de 400W samt subwoofer, den er udstyret med. Reservehjulet er byttet ud med et nødhjul, og så ligger bassen ovenpå. Der er desværre ingen DAB på radiodelen, så jeg håber ikke at det bliver smidt ud af Danmark, som de truer med. Bilen er også udstyret med en 11 Gb harddisk (SDD), således at der er masser af plads til at smide musik eller evt. DVD-film i bilen.

Den har adaptiv eller intelligent fartpilot. Indhenter man en bil med fartpiloten sat til, sætter bilen farten ned og følger bilen foran. Bremser bilen foran, bremsen Golf VII´eren også - indtil omdrejningstælleren ryger ned under ca. 1.000 omdrejninger - men holder man omdrejningerne oppe ved at skifte gear ned, bliver bilen ved med at bremse til under 20 km/t. En anden forskel er at man ved indstilling af farten på fartpiloten kan vælge med at trykke på den knap der giver 1 km/t højere eller lavere hastighed - eller man kan trykke på en anden knap, der springer 10 km/t ditto. 

Kommer du kørende med 80 km/t og trykkker 4 gange på sidstnævnte knap, bremser bilen selv forholdsvis hurtigt ned på 40 km/t ved at bremse og fortsætter med denne hastighed.

Hastighedspiloten kan også bruges som maks hastighed, som så ikke overskrides lige meget hvor  meget du trykker på speederen - laveste hastighed er 30 km/t. Laveste hastighed med aktiveret fartpilot er også 30 km/t, så nu er det slut med at køre med fartpiloten på 20 km/t når jeg kører på grusveje. Æv!

VW har mange tweaks and tricks til at manipulere udstyret i bilen, noget af det udstyr man giver mange penge for ved bestillingen af en ny vogn er faktisk bare options i en kæmpemenu - som man kan komme til, hvis man har det rigtige udstyr. VCDS og Rosstech er det du skal lede efter på nettet, hvis du vil læse mere om det. Det skal jeg i hvert fald til. Jeg har haft udstyret til det i mange år, så det .... :) 

Når det er sagt - forudsætningen for at man kan nøjes med at tweake elektronikken er selvfølgelig at visse fysiske genstandene er tilkøbt til bilen. F.eks. kan man ikke få aflæsning af hastighedsbegrænsninger på skilte ned i displayet uden at andre betingelser er opfyldt - f.eks. en bestemt navi eller et tilkøb der kræver kamera i forruden. Men selv det kan man tilkøbe, hvis man mangler det. Der er firmaer der specialicerer sig i dette.

Alle Golf´er fra Golf I til og med Golf VI havde officielt en brændstoftank på 55 liter - og når man kørte dem tomme, kunne der sagtens være 3-4 liter mere i dem, hvis man fyldte helt op til det (næsten) løb ud igen. Undtagelsen var Golf VI, hvor man kunne hælde 11-12 liter ekstra på. Golf VII er lidt anderledes - den har officielt kun en 50 liters tank. Ganger man det officielle tal fra Golf VI med det officielle forbrug, kan VII´eren dog alligevel køre længere på en tankfuld end VI´eren. Det bliver spændende at se hvad der kan være i tanken :)

VW har i mange år kørt med 2 computere til at fortælle om forbrug, gennemsnitshastighed, antal timer kørt. Den ene blev nulstillet automatisk når bilens tænding havde været afbrugt mere end 2 timer, den anden blev nulstillet når timetælleren nåede 99:99 timer eller bilen havde kørt 9.999 km, hvad der måtte ske først. VW Golf VII har endnu en computer, der nulstiller automatisk, når man har kørt få meter efter en tankning. De mest præcise data kan blive præsenteret på bilens gps/radio på én side, så man er fri for at blade igennem en masse sider på bilens display mellem speedometer og omdrejningstæller. Disse data er iøvrigt også lidt mere præcise - bl.a. vises bilens forbrug med en decimal på bilens gps/radio og uden i bilens display.

Bilen er udstyret med træthedsføler, kan jeg se i bilens menusystem. Det er endnu ikke lykkedes mig at få den aktiveret :)

Der er 2 baklyspærer, en i hver side. Den har jeg manglet længe - når jeg bakker ind i min carport skal jeg så langt til højre som muligt så der er mest mulig ind- og udstigningsplads - så jeg holder ofte mindre end 10 cm, somme tider en cm - fra stolperne. En helt præcis indstyring er dog vanskelig i en Golf VII, da dørhåndtagene skjuler bagerste del af bilen, fordi de rager så langt ud (hvilket jeg ikke forstår de gør, da det må øge luftmodstanden??!).

Når jeg kører i bilen har jeg min telefon forbundet med bilens OBD-stik med en Bluetoothforbindelse.
Jeg kan f.eks. se hvor mange Volt der bliver ladet på batteriet. En dag jeg havde kørt 3-400 km i højt solskin (og derfor kørte med kørelys, hvor kun forlygterne var tændt), viste lampen pludselig 11,8V. Der var ikke andre tegn på at der ikke blev ladet - f.eks. var der ingen lamper der lyste. Jeg var lidt i tvivl om der overhovedet var noget i vejen, men kørte ind til VW Esbjerg for at høre om de kunne se på det - en time før lukketid. Enden på den historie blev at Esbjerg afdelingen viste deres sædvanlige mangel på service - jeg kunne komme ind fredag (dette var om mandagen) - så ville de se på bilen, og jeg kunne få en lånebil. Bilen havde på det tidspunkt kørt omkring 4.000 km. Ganske vist ikke købt hos VW Esbjerg, men .. VW er vel VW? Mobilitetsgarantien gælder tydeligvis ikke hele ugen, jeg kunne jo ikke køre resten af ugen med en bil der ikke kunne lade.

Nå - men hen ad vejen fandt jeg jo ud af at det var meningen den skulle gøre således for at spare på brændstoffet. Den ladede kun batteriet når der var brug for det. Jeg kunne se det ved at når jeg satte bilen i frigear og lod den gå tomgang, så lå den på omkring 100 km/l - hvor den i min Golf IV, V og VI ville have lagt på omkring 80 km/l. Brændstof sparet der.

Satte jeg i gear og koblede til, og lod farten løbe af ved at slippe speederen, begyndte den at lade igen! 

Men altså ikke en fejl, men en feature.

Den kan lade både parallelparkeringer og Bilka-parkeringer (ikke buler, men parkere 90 grader på kørselsretningen), det opdagede jeg først længe efter at jeg havde købt den. Der var en knap, hvis funktion jeg ikke havde overvejet 100% :)

Min første tankfuld - skal lige sige at der var en hel masse mere langture i den end jeg ellers plejer (jeg kører ofte ture med en masse start-stop indbygget) - men det viste sig at det angivne antal km på literen i bilens computer passede på decimal med antal kørte km og Shells viste antal liter tanket på standeren - så sidstnævnte er godkendt :)

Det er min første bil med indbygget GPS. Det er egentlig rat(!) rart at uret i bilen altid passer. Nogle af mine tidligere biler havde et ur, der altid vandt tid, de skulle stilles et par minutter bagud en gang i måneden. Træls!

Når man kører på motorvejen med den adaptive fartpilot aktiveret, er det rart at kunne følge en lastbil, der som bekendt også kører med fartpilot. Man holder en fin afstand hele tiden uden at køre op og ned i hastighed, hvilket man tit gør når man kører bag en personbil uden fartpilot, fordi bilens adaptive fartpilot har - på trods af at den er styret af elektronik - en ganske tydelig tolerance, der som sagt udmønter sig i hastighedsafvigelser. Fartpiloten har 3 indstillinger, som styrer hvor hurtig fartpiloten skal reagere på den forankørendes hastighedsafvigelser samt hvor hurtigt man kommer op eller ned på den indstillede hastighed. Om nødvendigt bremses der - hårdt!

Den elektroniske håndbremse kan ikke bruges til håndbremsevendinger. Hvis man blot rykker i den, når man kører ud af landevejen, slår den straks fra igen. Hvis man insisterer og holder kontakten - håndbremsen - oppe, så bremser bilen fint. Alle 4 hjul bruges som bremse.
 
 
 
annuaire lien
 
Back to content | Back to main menu