Historien om en cv reparation - Camping og bil

Search
Go to content

Main menu:

Historien om en cv reparation

Lov og Uorden
I det følgende e r "forhandleren" og "Knausforhandleren" 2 forskellige forhandlere.

Som nævnt under vores 2013 tur til Hamburg fik vi totalskadet en campingvogn under decemberstormen. På grund af omstændighederne måtte jeg organisere flytning af campingvognen over telefonen. Jeg ringede til en Knausforhandler, men chefen turde ikke tage en formentlig totalskadet vogn ind til at stå og fylde op på deres udendørsareal, da der skulle afholdes et arrangement kort tid efter. Og hans chefmekaniker var lige taget hjem til fyraften et kvarter tidligere, så han kunne ikke spørge om lov.

Well well ... :)

Derfor endte den totalskadede campingvogn et andet sted, hvor forhandleren gjorde den op - det vil sige han skriver ALLE de ting op som skal skiftes og ikke bare indtil totalbeløbet overskrider værdien af campingvognen. For det får forhandleren udbetalt af forsikringen: Ingenting!

Så fik vi Knaus 560. Jeg snittede så hjørnet af vores carport. Historien er at lyset på den nyere campingvogn var ustabil og jeg forsøgte at finde fejlen, som var periodisk. Det resulterede i forsøg på fejlretning og kontrol - altså ud på landevejen for at se om fejlen var der endnu. Det gjorde jeg nok 10 gange - 11. gange gik det galt, på grund af parkerede biler skulle jeg bakke ind til højre i en uvant vinkel med en lidt bredere vogn end jeg var vant til - og jeg snittede lige nøjagtigt carporten. Pis!! Så kan man lære at være selvsikker - og fremtidigt fortrinsvis dreje til den side rattet sidder i (mandens! side) :)

Det man ser på dette billede - det var den hele og fuldstændige skade på campingvognen. Der var ikke noget andet. Prisen på grisen vil nok chokere de fleste læsere - mere om det længere nede. Hvad tror du det koster?

Min skadede campingvogn endte hos den forhandler, som havde gjort skaden op på min tidligere campingvogn - for at kompensere lidt for hans arbejde med den totalskadede campingvogn. Det har jeg bittert fortrud.

Samtidig med at skaden blev lavet bad jeg også om at der blev set på bremserne, og at lyset kom til at virke mere end periodisk.

Omkring maj måned 2014 (jeg sætter årstal på, thi ingen ved hvor lang tid denne farse vil køre) sætter jeg campingvognen ud til forhandleren for at få lavet skaden. Jeg beder samtidig om at få lavet stikket til bilen på grund af den periodiske fejl i forbindelsen. Så langt så godt.

Da jeg modtager campingvognen igen, tager jeg dette billede (som har kunnet ses som forside på disse sider indtil december 2015):
Hvis man kikker godt på linjen, hvor øverste og nederste plade møder hinanden kan man se at det ikke ser godt ud. Den øverste plade er alt for langt ude og for langt nede (!) i forhold til den nederste plade.

Det var imidlertid ikke det der i første omgang fik mig til at køre til forhandleren for at beklage mig - se godt på billedet igen......

Netop - udendørsbelysningen glimrer ved sit fravær. Jeg har fuld forståelse for at det kan smutte - lampe med pærer og det hele lå inde i skabet, og da den formentlig har været lukket, er der ingen der har bemærket det. Men - når jeg nu alligevel skulle derud, så kunne jeg jo lige så godt brokke mig over at jeg slet ikke kunne mærke forskel på bremserne før og efter (jeg havde trods alt betalt 5-600 kr. ekstra for dette). Stikket var blevet skiftet, så det var som nyt, og lyset virkede. Så lang tid det nu varede!

Campingvognen havde stået ved forhandleren i 1 - 1½ måned og sommerferien stod for døren. Turen til Ungarn er beskrevet andet sted på disse sider. Vi lavede aftale med campingpladsen i Eging am See om at campingvognen kunne stå hos dem i de vist nok 11 uger der gik fra vores sommerferie var slut til vi skulle en tur til Jandelsbrunn for at se Knausfabrikken - men under en skylle regn stod der en fed stråle af vand fra toppen af campingvognen ned ved døren - forteltet var monteret. Hvor vandet kom fra var lidt svært at se, det lignede nærmest trylleri, men det skyldes - skal det senere vise sig -  at teltskinnen ikke var fuget overhovedet (!).

Vi blev selvfølgelig meget betænkelige - fordi hvis vandet kunne finde ind her, kunne det så også komme ind i sidepladen og dermed ind til isoleringen.

Vi blev nødt til at trække campingvognen med hjem, vi turde simpelthen ikke lade den overnatte i Sydtyskland.

Da vi kom hjem, kørte vi campingvognen til forhandleren. Jeg havde rådført mig med - lad os kalde det professionelle - som konstaterede at teltskinnen ikke var fuget, ikke var samlet ordentligt (den består af 2 halvdele)  og derfor kunne rive teltet i stykker, og at et fugebånd var sjusket monteret.

Efter nogle uger hentede jeg campingvognen igen. Fugebåndet sad stadig sjusket, det var kun den ene halvdel af teltskinne der var blevet fuget (og ikke den der gav mig problemet) og jeg måtte så også konstatere, at campingvognen ikke var låst. Den stod ude på "færdigpladsen". Lige inden for lå nøglen til campingvognen med værkstedets papirer på hvad der skulle have været lavet ved campingvognen.

Jeg kørte hjem og skrev en mail til taksator for at høre hvad han mente om det, han kikkede forbi 1½ uge senere.

Han havde ikke set ret meget på den før han ringede forhandleren op og vi aftalte at jeg skulle køre ud med campingvognen så han kunne ordne det.

Så gik der en 1½ måneds tid (igen) og jeg hentede campingvognen. Den øverste plade var godt nok kommet tættere på den nederste, men de havde ingen form for kontakt, blot var der hældt en masse lim imellem for at forsøge at holde det sammen. På vejen hjem konstaterede jeg at lyset ikke virkede. Jeg ringede til forhandleren for at høre om der var en fælles forbindelse et eller andet sted jeg kunne kontrollere, men det svarede han (mekanikeren) benægtende til. Jeg tog højre baglygte af for at se om der var noget galt der, men blev så temmelig utilfreds over at jeg skulle rode med det, når det var dem der havde lavet fejlen, så jeg kørte ud til forhandleren for at få det ordnet. Jeg kunne forstå på samme mekaniker at det var ham jeg snakkede med i telefonen - og det første han sagde var: "Der er en fælles forbindelse i venstre baglygte"(!!!). Den kom så af og fejlen blev rettet på ganske få minutter. Tak for lort, havde jeg fået det at vide over telefonen kunne jeg have sparet en time frem og tilbage i kørsel.

Under fejlsøgningen på campingvognen måtte jeg konstatere, at det stik der var monteret på vognen ganske få måneder tidligere allerede var begyndt at ruste p.g.a. fejlmontering. Stikket var ikke lavet vandtæt, vandet kunne fosse ind i det uden problemer. 

Så kom turen til Jandelsbrunn. Jeg var i forløbet blevet forevist nogle vogne som havde fået skiftet plade uden at det kunne ses på dem overhovedet, så jeg var vældig træt af det. Den dag jeg stod ved forhandleren for at bytte til en anden campingvogn eller den dag hvor campingvognen stod til salg i Den blå Avis eller andet sted, ville jeg have svært ved at komme af med den til den rigtige pris - så jeg kørte forbi taksatoren efter aftale med ham og parkerede uden for deres vinduer. Afstanden til campingvognen var vel 10 meter, og det første taksatoren sagde da jeg kom ind af døren var - "den behøver vi da vist ikke gå ud at se på - det skal da bare laves om".

Med taksatoren i hånden blev campingvognen så igen kørt til forhandleren med henblik på at udbedre sidepladerne. Det tager så denne 2 måneder, så vil vi forhåbentlig være kørende. Forhandleren har bestilt en ny plade til montering, men de professionelle mener ikke det kan klares uden at den nederste plade også skiftes.
Vognen holdt hos forhandleren fra uge 43 (2014) til et par uger efter at jeg havde sagt vi skulle bruge den igen i uge 6 fordi campingvognen åbenbart først skulle ind på værkstedet i sidste øjeblik. Ferien gik uge 7 gik derfor i vasken. På et tidspunkt, hvor jeg kommer forbi, stod den modsatte plade i spænd - spændt som en flitsbue. Det så helt forkert ud. Ved samme lejlighed fortalte forhandleren mig at de havde fundet fugt i vognen (lige under den skade de havde udbedret ½ år tidligere) - og at det sandsynligvis havde været der siden vognen kørte ud fra fabrikken.

Well ... hvorfor havde de så ikke set og informeret mig om det første gang de skiftede sidepladen? De skulle have været blinde for ikke at se det med afmonteret øverste sideplade. Det ville koste 2.000 at lave det, blev jeg informeret om. Selv om jeg tænkte mit indvilgede jeg.

Vognen blev meldt færdig efter et par uger, men det så endnu værre ud end det nogensinde havde set ud. Nederste sideplade havde taget skade af den første udskiftning fordi den sad længere nede end plade nummer 2, som var blevet - mere - rigtig monteret. Taksator blev kontaktet igen, han kontaktede straks overtaksator, som vi så havde et møde med sammen med forhandleren. Jeg mente at overgangen mellem øverste og nederste plade i modsatte side lige pludselig så forfærdeligt ud, men overtaksator var uenig - det kunne ikke have noget med reparationen at gøre og heller ikke noget at gøre med at pladen havde siddet i spænd. Det hjalp heller ikke at jeg efterfølgende fandt den vogn der var kørt ud fra fabrikken lige før min og som havde et par flotte sider. Jeg tilbød at køre min ud ved siden af den, den befandt sig tilfældigvis også i Esbjerg men overtaksator -  og jeg citerer - "gad ikke bruge sin tid på at sammenligne 2 campingvogne, som selv fra fabrikken kunne have set forskellige ud i pladeovergangene". 

Jeg henvedte mig efter 1-2 måneder igen hos forhandleren. Han havde ikke bestilt en ny sideplade hjem, angiveligt efter aftale med overtaksatoren. 

Jeg tænkte over det et par dage - det skulle nok ende med at et 3. forsøg på at udbedre skaden var det det var - et forsøg. Jeg tænkte på en anden autocampist, som havde brugt 6-8 år på en sag imod en campingforhandler - som han i øvrigt vandt - det gad jeg simpelthen ikke. Jeg kørte ud til en forhandler som havde en campingvogn jeg var interesseret i og spurgte om byttepris.

Han opdagede så at campingvognen var blevet utæt i venstre side - taget var pletvis mørkt i skabet øverst henne foran. Det var ikke så slemt, men mon ikke det var blevet utæt da venstre side var i spænd på værkstedet.

Så blev jeg pludslelig interesseret i at sælge vognen - også fordi den mishandling af modsatte side fik mig til at tænke på at det i hvert til fælde ikke øgede chancen for at vognen blev ved med at være vandtæt.

Jeg ringede til overtaksatoren, som så som aftalt vendte tilbage efter et par uger med et resultat. Vognen var blevet solgt til forhandleren selv, og jeg ville - når den er afleveret til forhandleren med indregistreringsattest - få pengene af forsikringsselskabet. Som han sagde - hvis forhandleren ikke betalte forsikringsselskabet for "købet", så var der andre knapper der kunne skrues på.

13 måneders mareridt var forbi da jeg fik pengene for campingvognen af forsikringsselskabet. Da havde vi købt en anden vogn, der passede lige i A-mål med den 560´eren. Også en Knaus - nu hedder den så Knaus 590 Nordic Plus årgang 2008. Egentlig ville vi helst have en 560´er, men sælgerne sætter prisen som var det ren guld og så er det endda en mindre vogn end 590´eren.

1-2 uger efter at jeg fik pengene for vognen af forsikringsselskabet fik jeg en regning på den fugtskade forhandleren havde opdaget ved 2. reparationsorsøg. Jeg kørte ud til at ham for at fortælle ham at jeg ikke havde til hensigt at betale for et stykke arbejde på en campingvogn han blev nødt til at købe fordi hans værksted ikke magtede at lave den ordentlig - og som jeg i øvrigt fik alt for lidt for (afvejning tid retssag og så afslutte her og nu). Det endte med at han sagde at jeg ikke skulle betale, men han nægtede at give mig en kreditnota med med det samme. Under dette forløb forsøgte han at provokere mig til at slå ham ved at fortælle mig at jeg var sur og en tøsedreng, der ikke turde slå ham. Jeg ærgrede mig mest over jeg ikke havde optaget samtalen på mobiltelefonen.

Jeg kørte direkte hjem og lavede et brev, som jeg sendte som A-post og på efterkrav, hvor der stod at jeg bekræftede vores aftale om at jeg ikke skulle betale regningen og at jeg regnede med at høre noget inden 14 dage, hvis han var uenig.

Jeg hørte ikke noget.

Den gamle campingvogn står i skrivende stund til salg hos forhandleren. Prisen afspejler på ingen måde at der er skader på vognen. Overgangen mellem øverst og nederste sideplade ligner noget katten har trukket ind, og så er der fugten i venstre øverst skab foran. Stakkels dem der køber den. Jeg holder selvfølgelig øje med den og har til hensigt at kontakte de nye ejere så hurtigt som muligt. Mere kan jeg desværre ikke gøre.

Reparationen kostede 45.000, så den kan man da roligt sige er betalt. Knaus´s sideplader er ekstra dyre fordi de går igennem et ekstra led, når de bliver sendt fra Holland. I stedet for at blive sendt og afregnet direkte med forhandleren, skal den lige omkring Lunderskov, så de også kan få en del af kagen derovre.
 
 
Back to content | Back to main menu