Mine campingvogne - Camping og bil

Search
Go to content

Main menu:

Mine campingvogne

I 1997 blev der - som så mange gange senere - studeret og overvejet hvilken campingvogn vi skulle have. Vi ville ikke begå de samme fejl som så mange andre, nemlig at købe en vogn som man senere fandt ud af man ikke kunne forliges med - og vi nåede frem til en Knaus MTK 535. Det er en vogn med 2 køjer og fast seng ved siden af - vi var således fri for at skulle rede seng, når vi selv ønskede at gå til ro. Børnene var dengang 2 og 5 år - og det fungerede godt.

Omkring 2003-4 stykker måtte jeg ud på brugtmarkedet. Jeg købte en Hobby 500 på Ebay, som viste sig at være fugtskadet. Jeg kørte til Ormslev campingforretning, nogle ting ved den vogn irriterede mig (det er det med at købe den rigtige campingvogn), Ormslev gav nogenlunde det samme for hobbyen som jeg havde givet, i bytte på en Wilk 500, som mere passede til mine behov.

Min næste campingvogn blev en Knaus 500 Azur med alt i udstyr - gulvvarme, aircon og centralvarme. Jeg solgte min Wilk, men ændringer i mine private forhold bevirkede, at jeg måtte ud at se på campingvogn igen. Men nu vidste jeg hvad jeg ville have :)

Det blev til en Knaus 495 Eurostar - også med gulvvarme, centralvarme og air-con. Vognen var nedsat fra 80.000 til 70.000 kr., da jeg fik øje på den. Jeg gav udtryk for min interesse, men sagde til forhandleren at jeg ville overveje
at købe den, hvis prisen blev 65.000. Efter snak i et par uger endte jeg med at give 65.000 kr., men fik ny elektrisk gulvvarme og nye gulvtæpper med til selvmontering samt et gavekort på 10.000 kr. til forretningen. Alt i alt en ganske rimelig handel.

Det tog faktisk næsten et år at bruge det gavekort, som bl.a. blev brugt til letvægtsstænger på Commodore Royal forteltet på 3 meter, gasvarmeovn til forteltet, 220V køleskab/fryser til forteltet samt en masse småting, som jeg stod og manglede til en perfekt campingtur.

Det på disse sider beskrevne VW-bus træf fungerede som en lille campingtesttur med det nye udstyr, hvor de sidste mangler blev konstateret og senere købt på de sidste sørgelige rester af gavekortet.

495´eren er generelt dårligere udnyttet end 500´eren var, men jeg havde problemer med at finde en 500 med centralvarme på tidspunktet for købet og havde jeg fundet en, var prisen formentlig blevet en anden :)

Så var det tid til at kikke på en renovering af forsikringen. Trekroner havde hævet min præmie på bilen med nogle procent, hvilket de indrømmede i policeafdelingen - hvilket var pga. en skade jeg havde med forteltet, som vinden trak hen over campingvognen. En forholdsvis lille skade, som min bilforsikring måtte bøde for. Det blev jeg lidt utilfreds over.

Efterfølgende ringede jeg til Trekroner nogle gange - og blev så fyldt med løgn, at jeg har opgivet at føre forsikringerne videre ved dem. Jeg ringede en dag til dem for at få nogle oplysninger fra dem, og her blev jeg informeret om at jeg havde betalt 15.000 kr. i forsikringer hos dem og haft skader for 30.000 - det sidste tal insisterede jeg på at få præciseret, fordi hvis det var regningen for min lille skade, så var der en der fiflede med regningerne. Dette ville damen ikke ind på, selv om jeg insisterede flere gange, og jeg ringede derfor op igen og bad om den afdeling der havde disse tal. En anden dame kunne så fortælle mig de reelle tal - sandheden lå fjern fra ovenstående tal. Hun kunne iøvrigt slet ikke forstå at der var andre der havde adgang til de tal, men det havde vedkommende så nok heller ikke.

27. juli 2009 sendte jeg en email til Trekroner hvor jeg annullerede en ulykkesforsikring - jeg blev 14 dage senere så ringet op af en anden tante, som fortalte om alle de dejlige fordele jeg mistede igennem mit medlemsskab af DCU, hvis jeg opsagde denne forsikring fordi jeg så ikke havde forsikringer nok til at opretholde rabatten og fortalte mig også at det kunne jeg jo ikke nå at få annulleret før den næste første ...

Da jeg lagde røret på, kontrollerede jeg hvornår jeg havde sendt min opsigelse - som det kan ses ovenfor i god tid før den første, så jeg kunne sagtens nå at opsige forsikringen!

Jeg trøstede mig bagefter med at jeg i forbindelse med en kommende flytning havde fundet et andet forsikringsselskab, der er væsentligt billigere end Trekroner. Dækningen er ikke så god, men jeg regner ikke med at få brug for Trekroners bedre dækning i en forsikringssag.

Jeg kører Knaus i dag - og jeg startede med Knaus. Jeg finder dem lidt mere robuste end andre vogne der prismæssigt kunne have min interesse, f.eks. Hobby og Adria.

I september måned 2013 blev det tid til at få en lidt større vogn. Jeg havde i en periode på et år set på forskellige vogne, men de sagde mig ikke rigtigt noget. Jeg faldt så over en Knaus Royal 560 Azur - den faldt jeg for lige med det samme. Jeg havde svært ved at finde noget på google om det, men da jeg søgte direkte på www.campingferie.dk, fandt jeg følgende side:
http://www.campingferie.dk/h7_campingvogne/s/knaus_aargang_2003.asp. Der kunne jeg se hvilket A-mål et fortelt skulle have, samt dimensioner for vognen. I skrivende stund er der 5 dage til den - ifølge aftale - skal afhentes ved forhandleren. Vognen er købt i kommision, og jeg synes den er billig i forhold til andre forhandlere.

Jeg håber at jeg får lavet en forbedring på den, inden vi kører en tur sydpå: Knaus har sparet vandmåleren væk, den vil jeg godt nok nødig undvære: Hvem gider åbne ned under siddegruppen hvert andet øjeblik for at se om der mangler vand? Jeg gør ikke :)

Jeg kører Golf foran campingvognen - jeg har haft Golf siden ca. 1983 og jeg har været rimelig tilfreds. Den kører langt på literen både med og uden campingvogn, men jeg må på den anden side konstatere, at rust er et stort problem i de nyere VW´er, startende med Golf V og VI. VW er heller ikke ret god til at betale for reklamationer, selv om det er ret indlysende at fejlene er ... VW-fejl. At jeg købte en Golf V var vist mere fordi jeg var kommet ind i en stime end på baggrund af sund fornuft. Det bliver ikke - gentager: Ikke(!) - en VW næste gang. Jeg har lidt kik på en Kia Ceed, men med den nye campingvogn kommer jeg til at mangle 100 kg på trækkrogen, så jeg må vente til de kommer med en nyere model, som forhåbentlig kan klare trykket :)

September 2013

Lige pludselig havde vi købt en lille ny campingvogn. Eller ... lille og lille, alt er relativt. For mig er det den største campingvogn jeg har haft. 7,69 meter lang og 2,48 meter bred - lige nøjagtigt hvad man må køre med breddemæssigt efter min Golf V. Det eneste billede jeg har af den er p.t. det ovenfor, hvor den holder vinterparkeret indtil vi skal ud på den første tur.

Det er en Knaus Azur 560 Royal, 2003 model, første gang først indregistreret i 2006. Det er åbenbart en sjælden model, der står ikke ret meget om den på nettet. Jeg kan se på stelnummeret at min er nummer 20 af slagsen, opslag på nettet viste at nummer 19 befinder sig i Danmark, og at den har først fået nummerplader på i 2012.


Prisen ovenfor er prisen i 2003.

Campingvognen er forsynet med Alde 3000 varme, elektrisk gulvvarme og air-con´en er flyttet over fra den gamle vogn (
Den vil jeg nødig undvære, når vi er i Italien), så glem alt om at skelne mellem vintervogn og sommervogn. Det er en all-weathervogn, fordi når det regner - så er der også masser af plads inde i vognen. Der er plads til 4-5 sovende voksne plus et barn i en køje, der kan laves om til et skab. Stigen til køjen ligger stadig indpakket i vognen, så den har ikke været brugt.

Alde-varme er - som enhver campist ved - varme leveret ved hjælp af små radioatorer, som ligger stort set hele vejen rundt i campingvognen langs med siderne. På toilettet er der endog en næsten meter høj radiator, så man rigtig kan få varmet rygstykkerne, hvis man falder i søvn derude :).

Fra den gamle vogn medbringer vi også en elektrisk varmluftovn, købt i Lidl i Cochem ved Mosel. Den var slet ikke til at stå for - 225 kr og så havde vi varmt brød hver morgen på resten af dén tur.

Første umiddelbare luksusproblem - i forhold til den gamle vogn - er at der er for lidt vægt på krogen. Men der er både et vintertelt og et solsejl bagerst i vognen - en af dem ryger ud og det andet kan lægges i magasinerne foran - der er masser af plads.
Reservehjulet hænger under vognen - bag baghjulet - og kan evt. flyttes i gaskassen. Og vægten foran kan også reguleres med vand i vandtanken, som er anbragt under siddegruppen.

Af funktioner jeg ikke har set i tidligere campingvogne jeg har haft, er en drejeknap, hvor man - uden 230V tilsluttet - kan vælge om man vil bruge strøm fra det i campingvognen indbyggede batteri, fra bilen - eller fra begge de nævnte. Den mangler en vandstandsmåler for vandtanken - sagen udersøges :)

Vi så frem til den første test af den - det blev i indkørslen og vi sov godt :) Det skulle senere vise sig at det var nemt at regulere temperaturen ned på et niveau man kunne sove i uden at få det for varmt - varmen fra radiatorerne bliver ledt op forbi hovedhøjde ved siden af sengen.

Jeg havde i længere tid været irriteret på næsehjulet - ikke alene på nuværende campingvogn, men også på tidligere, hvor man i forbindelse med ned- eller opskruning af støttebenet kom i carambolage med håndbremsen, hvorefter man skulle justere hele næsehjulet lidt højere. Jeg var heller ikke helt tilfreds med at det var et dæk med luft i, da vi tit holder med kun næsehjulet nede når vi holder for natten - og så kommer der virkelig svingninger i bagenden - så da splitten, der holder håndtaget fast til resten af næsehjulet faldt af, og resterne af næstehjulet skiltes og faldt til jorden havde jeg tænkt over hvilken slags næsehjul jeg ville have:

- Selve hjulet skulle være så lille som muligt, så det ikke gik i underlaget, når vi er under kørsel (hvilket uværgeligt skete hver gang jeg kørte ud over fortovet ved vores hus),
- Stangen skulle være så lang som muligt for at håndsvinget ikke går i carambolage med håndbremsen,
- Håndsvinget skulle helst ikke gå vandret ud fra næsehjulet af samme grund.


Jeg tog ned til den lokale campingforhandler med et målebånd og fandt et næsehjul.

Det blev dette næsehjul jeg valgte. Bemærk at næsehjulet er bredt, så det ikke synker ned i blødt underlag.

Bemærk også denne smarte løsning på at forhindre el-ledningen til campingvognen i at slæbe hen ad jorden ved kørsel. Tidligere ejer må have haft problemet og løst det - jeg tror ikke det er monteret fra fabrikken. Måske kan en tilsvarende fjeder bruges til sikkerhedswiren?

VW Passat og VW Golf Variant er kendte for at have en blød bagende. Jeg har derfor monteret MAD hjælpefjedre fundet på EBAY til at holde bagenden fra jorden - og det virker særdeles effektiv. Det giver ingen bagdele når man kører uden anhænger - faktisk tror jeg den tager vejbump bedre med disse - og anbringer man 100 kg i bagagerummet, kan det knapt nok ses på bilens hældning (i længderetningen, forstås :)). Ja, selv 25 kasser dåsesodavand fra Tyskland i bagagerummet - á 8,5 kg - kunne tvinge bilen ned til asfalten :)

Rigtig dejligt at kunne køre ud fra grunden uden at næsehjulet går på :)


Men lykken varer ikke evigt. Campingvognen blev skadet og værkstedets forsøg på at ordne denne skade endte op med at samme værksted købte vognen af os efter "venligt råd" fra overtaksator. Denne groteske historie kan formentlig læses et andet sted på disse sider. Vi endte op med at købe en brugt Knaus UBK 590 Nordic Plus hos en privat, som solgte med alt udstyr. Denne model er omend sjælden så knapt så sjælden som 560´eren. Den har på centimeter nøjagtig samme længde og bruger samme størrelse fortelt som den tidligere, så det gjorde ikke noget at 590´eren blev leveret uden fortelt. Der fulgte et vintertelt og et solsejl med.

 
 
Cykelstativet forrest på campingvognen får vi aldrig brug for, så den er til salg, hvis der er nogen der er interesseret. Vi har vores klap-sammen cykler, som vi plejer at transportere i bilen.

Nordic Plus er serie af campingvogne der blev solgt specielt til Skandinavien i sin tid - man finder derfor ikke mange, om nogen overhovedet, syd for grænsen. I Sverige er priserne så opskruede at man tror det er nyt der bliver reklameret for (og det gælder i øvrigt også hos visse forhandlere herhjemme). Mange af dem har Alde varme indbygget, hvilket er en stor behagelighed lige så snart man sætter varme på. Vognen er forsynet med elektrisk gulvarme over hele gulvet undtagen et kort stykke ved hovedgærdet på dobbeltsengen. Selv det lille 2-personers "computerbord" ved siden af sengen er gulvet opvarmet.
 
 
 
 
 
 
Back to content | Back to main menu