Navigation - Camping og bil

Search
Go to content

Main menu:

Navigation

Jeg købte min første gps i ca. 2003 - det var en Streetpilot fra Garmin. En stor klump på størrelse med en klump dej til et større franskbrød, og lige så tung. Prisen var lige så tung og uden at jeg kan huske den præcis - omkring 10.000 kr.

Den gjorde underlige ting i mit første ferie i et skiområde i Schweiz. Insisterede på at køre en omvej på små bjergveje for at komme ud på den store hovedvej, og insisterede ligeledes på et køre igennem små ensrettede gader i en lille Østrigsk by, hvor det helt klart var nemmere at fortsætte på hovedvejen.

Mine næste Garmin´er var også streetpilot´er. Især min 2610 og dennes efterfølger i samme udformning men med lidt andet software faldt i min smag hvad angår oplysninger omkring den tur man er på. Ved hjælp af datafelter kunne man f.eks. vælge at få vist - sammen med kortet - oplysninger om næste vejvisning, ankomsttid, km til ankomst, hastighed, højde over havet, tid til næste drej samt afstand til næste drej. Der er mulighed for at skifte disse oplysninger ud med andre oplysninger man selv måtte finde relevante.

Så fik jeg øje på Garmin Streetpilot 7500, som jeg har haft siden september 2007. Den kunne alt det 2610´eren og efterfølgeren kunne finde ud af - blot på en 7 tommers skærm i stedet for en 4 tommer og den har fulgt mig som fast udstyr de sidste 3-4 år. Jeg købte den på ebay af en forhandler i Tyskland, som solgte nogle stykker fra et lager - de havde åbenbart opgivet at få dækket den oprindelige købspris på 18.000 kr. og solgte i stedet til højestbydende - inden for mit budget. Det er en stor strømforbrugende enhed, som ikke er lavet i den bedste kvalitet. Jeg har været heldig at den er gået i stykker inden for garantiperioden og har uden problemer fået byttet den hos Garmin Danmark i løbet af ganske få arbejdsdage. Jeg er særdeles tilfreds med Garmins service i reparationsafdelingen DK. I dag - marts 2011 - har jeg kikket Garmins produkter ud uden at kunne finde en der kan det jeg gerne vil. Den der kommer nærmest hedder Garmin Dezl 560 LT. Den kan alle de nymodens ting, indtastning af køretøjets størrelse (lastbil eller autocamper), visning af hastighedsbegrænsninger, forbindelse til mobiltelefon m.m.m. - men ingen højdeangivelse, som jeg har utrolig meget fornøjelse af på mine ture. Jeg har endog en Edge 705 som jeg også bruger, som også kan angive stigningsprocenten på den vej jeg kører. Min første højdemåler var en analog højdemåler købt før 1990, som jeg måtte smide i en skraldespand på en tysk motorvej fordi jeg fandt ud af at den kun virkede til en vis højde .. 2 minutter efter blev den inddraget af en skraldespandsroder, som mente han kunne bruge den :)

Garmin 7500 er forsynet med en gammeldags chip, som ikke er så følsomme for signaler som de nye gps´er. Det har dog aldrig skabt problemer for mig på min daglige brug af gps´en. Men jeg har forbundet gps´en med et speedsignal fra bilen, så den hele tiden ved hvor hurtig jeg kører, selv om der ikke er forbindelse til satellitter, f.eks. i tuneller. Mine gamle gps´er stod stille mellem 30-60 sekunder efter sidste satellitsignal, hvor min 7500 blot fortsætter som om den stadig har signalet. Den eneste måde at registrere på at man har mistet signalet er at man kan se det på datafelterne, hvis man har valgt gps-mode eller højde over havet. Sidstnævnte forsvinder 1 minut efter sidste gps-signal.

Sammen med speedsignalet kan gps´en ved hjælp af en indbygget gyro følge med i mange mange km - måske over 100 - på kortet uden gps-signal!

Garmin sender nye modeller på markedet i 2013. De ser virkeligt spændende ud og jeg får lyst til at købe en mere moderne før tid. Imod taler kortene på Garmin. De kan bare slet ikke følge med TomToms opdateringshastighed. De fleste danskere kender situationen i marts 2013, hvor Sønderborgmotorvejen kommer med på kortet, men næsten 1 år efter at strækningen er blevet åbnet. Men i samme opdatering er motorveje andre steder i Danmark ikke blevet opdateret, og der mangler bl.a. en til- og frakørsel ved motorvejen ved Esbjerg lufthavn. På samme tidspunkt har en rundkørsel i Varde by glimret ved sit fravær i virkeligeheden - rundkørslen er på kortet, men ikke i virkeligheden. Da rundkørslen kom på kortet, var der ikke en skygge af vejen ude i virkeligeheden, men nu er de begyndt at lave veje til rundkørslen. I Sunds er en omfartsvej ikke på kortet laang tid efter færdiggørelsen af vejen ...

Derudover er opdateringen af kort - som Garmin ellers havde fået styr på - blevet opgraderet med et nyt program, der hedder Garmin Express. Det er en temmelig tidskrævende proces, og langt fra fejlfri. Det slettede på et tidspunkt - og uden varsel - det program jeg brugte til min egen gps, så det fik jeg lige en 3 timer til at gå med. Selv på nettet var det gamle program blevet slettet :(

Garmins kortopdateringer med nye veje er under alt kritik. Hvis de skal have styr på det, så skal de kritiseres i diverse fora og ikke have ros, som man ser det i dag. Så kan det være at husnumrene også kommer til at passe over hele linjen, hvilket de slet ikke gør i dag, selv om TomTom og google godt kan finde ud af det.

Når det er sagt - så er jeg måske ved at blive TomTom mand i stedet for Garmin mand - men jeg købte alligevel en Garmin igen, fordi TomToms nye 2013 modeller først ville udkomme "langt " senere på året.

Jeg har her samlet en række screen dumps taget fra en tur ned igennem Europa. Højder ses tydeligt - i modsætning til på min Garmin 7500. Nyd billederne - der er en del :)

Efter køb af Golf V var det på tide at se sig om efter en ny GPS - og Garmin kom netop omkring dette tidspunkt - april 2013 - med en ny modelserie. Jeg var glad for min 7-tommer (GPS), så jeg besluttede mig, efter mange forhandlinger med mig selv - at købe en Garmin Nuvi 2797.

Efter at have hentet den på min alternative postadresse i Flensburg, flåede jeg den ud af kassen og fik sat strøm til. Det tog ganske få minutter at få den i stand til at guide mig hjem. I dagene efter har jeg haft problemer med at få den til at fastholde det danske keyboard, den defaulter under visse omstændigheder til det amerikanske.

Det er ikke muligt at få så mange oplysninger frem på skærmen som på 7500´eren. Til gengæld har 2797´eren andre fordele i forhold til 7500´eren, hvor teknikken og hardwaren efterhånden er blevet 7-8 år gammel.

Har man f.eks. valgt en destination, kan man få en aktuel vejrudsigt, serveret med bluetoothforbindelsen fra telefonen. Det vil selvfølgelig koste, især hvis man bruger et dansk sim-kort i udlandet.

Ligeledes er det muligt at slå telefonnumre op på krak på gps´en, som man så kan bruge til at ringe op med. Der er også adgang til telefonbogen på telefonen, lige som sidste som sidste kaldte også kan vælges fra telefonen.

Telefonen bliver også brugt til Garmin Live Traffic. Hvor godt det er skal jeg lade være usagt - det er sjældent jeg kommer nogen steder hvor der er kø på vejene.

Traffic Trends - GPS´en skulle selv kunne finde ud af destinationen, hvis man kører til sådanne regelmæssigt, f.eks. arbejde eller lignende.

Det tager 2-3 sekunder fra man trykker på tænd-knappen til GPS´en er klar og man kan trykke f.eks. "Find", så opstartstiden er væsentligt forkortet i forhold til tidligere modeller.

Med i kassen var en 50 Euro tilgodeseddel, som man kunne bruge til at købe f.eks. en holder til bilen med.

Personlige favoritter, oprettet med et katagoribillede, fra den gamle gps - glem det. Nu er alle oprettet på kortet med samme katagori, et hjerte. Du kan godt ændre det på 2797´eren, men hverken basecamp eller mapsource er kompatibel med det nye format, så det er den svære vej at sidde ved gps´en og rette det. Det er ret træls, når man har op til 1.000 personlige favoritter. Typisk Garmin, der altid lavs koks i et eller andet, når der indføres nyt, eller der laves rettelser, der indebærer en masse irritation fordi rettelsen ikke er gennemført og tjekket.

Jeg har afprøvet Sygic, som er et navigationsprogram til Android og Iphone. Det koster omkring en 400 kr. seddel, og det kan i høj grad anbefales. Det giver den flotteste grafik og mange flere informationer om turen end Garmin giver. Desuden er der mulighed for at bruge Tomtom´s trafikinformationssystem, der som bekendt virker mange gange bedre end det fra Garmin. Garmin (og andre GPS´er) har fået en meget skarp konkurrent der, der måske kan ende med at udkonkurrere GPS´en som vi kender den.

Prøv Sygic! Du har 7 dage til at teste det fulde system, derefter skal der betales.


 
 
 
 
 
 
Back to content | Back to main menu