VW Up! - Camping og bil

Search
Go to content

Main menu:

VW Up!

VW Up!

Ups! Pludselig følte Inger at det var nødvendigt med en anden bil. Inger´s Peugeot 206, der igennem 167.000 km ellers havde fulgt hende i tykt og tyndt siden den kørte ud fra fabrikken i 2006, viste sig sidste sommer fra den upålidelige side. Flere ting blev skiftet i den for at holde kølevandstemperaturen på et normalt niveau, og her til sommer lyste motorlampen så pludseligt. Den blev slukket - og tændte ikke igen - men vi havde ikke lyst til at hælde yderligere penge i den, og da jeg kom til at nævne at en Mercedes smart car stod til salg ikke langt fra vores bolig, var vi lige forbi for at prøve en tur. 

Vel hjemme igen læste vi lidt om de problemer den slags biler havde med automatgearkassen og begyndte at kikke i andre retninger uden at det egentlig var meningen at vi skulle have en anden bil. Pludselig var vi ude at prøvekøre en VW Up! i en skrabet version, og den kørte jo faktisk knaldhamrende godt. Dog manglede den et par døre og lidt af den slags legetøj jeg gerne ser i en bil - fartpilot og bluetooth samt kørecomputer, så vi kikkede lidt videre. Vi kikkede endda forbi den lokale VW-forhandler for at se lidt på priserne på en ny bil og sammenlignede med prisen på en brugt, vi først kunne komme til at prøve en lille uge senere. Sidstnævnte var billigere og med mere udstyr - og man sparede leveringsomkostningerne: Inderskærme, benzin-motorvarmer, 4 års tilkøbt fabriksgaranti. 

Vi kunne ud af papirene se at den havde kørt 1.600 km det sidste ½ år, så den var jo ikke blevet brugt helt vildt meget. Den sprang vi på!

Købet var kommet et år tidligere end vi havde regnet med, så der var lidt financiering, der skulle på plads. www.dibo.dk viste sig at ville hjælpe også ved private køb og det endda til billigere rente en vores egen ellers billige bank. Det hele kørte over Nem-ID, så pengene var klar fra den ene dag til den anden. Nemt!

Den gamle Peugeot blev solgt til en knallertforretning, der også gjorde i biler. I forretningen stod knallerterne - på vejen foran stod biler med og uden nummerplader. Vi fik pengene kontant, os bragte dem straks til ejeren af vores kommende bil, som på mail havde fået en garanti for at resten af lånet på bilen blev udbetalt til ham når bilen var indregistreret i Ingers navn. Det blev den da vi gav ham udbetalingen - nemt og hurtigt, effektivt. Vores egen bank, som er en internetbank, ville være mange dage om at få ordnet et sådan lån.
Billedet er taget en tidlig morgen, den lyse stribe for neden er lyset fra en gadelampe.

Bilen koster under 100.000 fra ny, men så er det en 3-dørs og Inger ville gerne have en 5-dørs, som hos forhandleren er omkring 10.000 kr. dyrere fra ny. 

Bluetooth installeringen hænger sammen med gps´en i bilen, som igen hænger sammen med kørecomputeren. Gps´en monteres i en fod oven på instrumentbrættet og forsynes med data fra bilen. Man kan bl.a. læse udendørstemperatur, kølevæsketemperatur, og omdrejningstal ud af den, lige som det er muligt at se hvor meget du har kørt og aktuelt kører pr. liter i de 2 standard vw-computere (en registrerer forbrug siden start, den nulstilles hvis bilen har stået stille i 2 timer). Den anden er langtidscomputeren, som f.eks. kan nulstilles hver gang man tanker. Den 3. computer, som er i nyere VW´er er den der nulstiller automatisk, når man har tanket - den er der så ikke.

Det kræver selvfølgelig nogle tryk på gps´en for at skifte imellem de forskellige indstilliger, men det er lavet således at det er et absolut minimu.-

GPS´en er enten en Navigon eller en Garmin. Garmin er brugt på de nye modeller, men de kan det samme. Navigon er opkøbt af Garmin for et par år siden.

Bilen er med en fartpilot - det var et krav fra mig. Min første fartpilot blev installeret i min Golf II i 1987 (VDO Tempostat, uoriginal montering) og jeg har haft en i alle mine biler lige siden. Det er for mig uundværlig og brændstofbesparende fordi den tendens med at min liiige kører en smule hurtigere fordi der er en "bagagerumsklapper", der vil køre over hastighedsbegrænsningen, er fuldstændig fraværende.

VW Up!´en i vores version står til at køre 24,4 km på en liter. Sammen med en vægtafgift på p.t. (April 2015) 620 kr. om året bliver det en ganske billig "konebil" at have kørende eller bare at have stående i garagen. Vi er dog begge i den aktive alder endnu, så den skal nok få lov til at køre sine kilometer. Bilen fås i en 60 HK og en 75 HK, sidstnævnte går et par km mindre på literen, men de 15 ekstra HK findes kun på den forkerte side af 4.000 omdrejninger, da drejningsmomentet under dette er fuldstændig ens på de to motorer.

Begge motorer er 1 liters, 3 cylindrede. Kører man alene i bilen, kan man sagtens klare sig med 1.500 omdrejninger i de 4 første gear. I 5. gear kører den ca. 2.200 omdrejninger ved 80 km/t. Det er meget normalt for selv størrere benzinmotorer. Den bliver af mange beskyldt for at være larmende ved høj hastighed, det kan jeg bestemt ikke genkende. Den har tophastighed i 4. gear.

Man kan godt behandle fartpiloten forkert, så den går op i omdrejninger uden at bilen er i gear - men så er omdrejningsbegrænsningen sat til 4.000 omdrejninger (rødt felt 6.000). Det samme når man holder stille. Kan det være et launch control program? Næppe! :)
 
VW præsenterede i 2014 en modificeret version til det latin-amerikanske marked. Den er 65 mm længere, hvilket giver plads til en 50 liters tank (ellers 35 liter), et reservehjul i fuld størrelse (i modsætning til en luftpumpe) og et større bagagerum. Bagenden ser anderledes ud og bagdørene er også modificerede.

VW Up! blev præsenteret i 2007 som en concept-bil. Den havde baghjulstræk, en kraftfuld motor bagi og hjul på hele 18 tommer. I det hele taget har der været mange Up! konceptbiler, men de er ikke blevet til noget. Læs mere om det her: http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Up

Den nuværende model blev præsenteret i 2011. 2 biler fuldstændig magen til hedder Seat Mii og Skoda Citigo. Vi har ikke undersøgt markedet for disse nærmere, men det er mit indtryk at de ikke har så meget udstyr med for de samme penge (indtryk, skrev jeg! :) ).

This side UP! - står der på nogle stickers, man i dyre domme kan købe hos VW-forhandleren. Joken er god, men prisen på stickeren er også en joke, som man går langt uden om.

Når man kører for hurtigt, siger den "Pas på". Man bestemmer selv hvor hurtigt for hurtigt man skal køre før den siger noget. Vi har sat den til 5 km/t.

De første tankfulde afslører et forbrug på 21-22 km/l. Det er sådan set fint nok, når man tager i betragtning at en del af den daglige tur ud over 15 km´s landevejskørsel er bykørsel tværs igennem Esbjerg. 



 
Back to content | Back to main menu